Abstract:
توسعۀ اقتصادی نیازمند ظرفیت سازی، و سرمایه گذاری خارجی یکی از ظرفیت های پیوند اقتصاد داخلی با اقتصاد جهانی است. دولت ها برای جبران عقب ماندگی، رونق کسب و کار، بهره گیری از مزیت های نسبی، برای جذب سرمایه های خارجی تدابیری اتخاذ می کنند. همچنین برای بسترسازی توسعۀ ملی، همه نهادها از جمله رسانه ملی در این زمینه نقش بر جسته ای دارند. هدف پژوهش، تجزیه و تحلیل نقش رسانه ملی در این عرصه و ارائه راهکارهای مناسب است. به این منظور با بکارگیری روش بنیانی و مصاحبه با استادان اقتصاد، علوم ارتباطات و مقامات دولتی و رسانه، مدل عوامل رسانه ای موثر بر جلب سرمایه گذاران خارجی بدست آمد. ارزیابی نتایج مدل نهایی پارادایمی عوامل رسانهای نشان می دهد: رسانه ملی به دلیل فقدان تعامل تخصصی با دولت، ترسیم نکردن چشم انداز سرمایه گذاری، فقدان پیوست رسانهای دولت، مطالبه گری و جهت دهی و نیز فقدان نیروهای متخصص اقتصادی نتوانسته است، نقش دیپلماسی رسانهای را در جلب سرمایه گذاران خارجی ایفا کند.
Machine summary:
ارزیابی نتایج مدل نهایی پارادایمی عوامل رسانه ای، نشان میدهد که صدا و سیما به دلیل فقدان تعامل تخصصی با دولت ، ترسیم نکردن چشم انداز سرمایه گذاری، فقدان پیوست رسانه ای دولت ، مطالبه گری و جهت دهی و نیز نیروهای متخصص اقتصادی ناکافی نتوانسته است ، نقش دیپلماسی رسانه ای را در جلب سرمایه گذاران خارجی ایفا کند.
روند سرمایه گذاری خارجی در جهان و ایران هم نشان میدهد برای رونق اقتصادی کشور، گسترش روابط اقتصادی با دنیای خارج ، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و برای پیوندهای تجاری اقتصادی با اقتصاد جهانی باید اقدامات مرتبط با ارتقای دیپلماسی فعال اقتصادی، در اولویت برنامه های کشور قرار گیرد.
در این پژوهش ، از طریق کدگذاری انتخابی بین مقولات عمده ادغام شده ، مدل نهایی پارادایمی نقش عوامل رسانه ای مؤثر بر جلب سرمایه گذاران خارجی ساخته و با توجه به شش شرط پارادایمی به شرح زیر تحلیل شد: ١ـ شرایط علی: فقدان پیوست رسانه ای دولت از عوامل تهیه نشدن برنامه های اقتصادی است .
با وجود ظرفیت های گسترده صدا و سیما، دولت به نقش آن در پیشبرد طرح های اقتصادی نیاندیشیده و در برنامه ششم توسعه ، برای این رسانه نقشی تعیین نکرده است و این نشان میدهد که به دیپلماسی رسانه ای در جلب سرمایه گذاری خارجی واقف نیست .
براساس یافته های این پژوهش ، شبکه های برون مرزی، در بازنمایی پیشرفت ها، رونق بازار و فعالیت اقتصادی ایران ، امنیت و آرامش جامعه ، میزان سوددهی سرمایه گذاری برنامه ای نداشتند که نشان میدهد صدا و سیما برای جلب سرمایه گذاران خارجی از طریق دیپلماسی رسانه ای به نقش خود عمل نکرده است .