Abstract:
در مورد زمان جمع قرآن به صورت کتابی مدون میان آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله معرفت اختلاف است به اعتقاد آیت الله فاضل لنکرانی، قرآن قبل از رحلت پیامبرa به صورت کتاب در آمد اما آیت الله معرفت این نظر را قبول ندارد و معتقد است قرآن بعد از رحلت پیامبرa به صورت کتاب در آمد. در این پژوهش با استفاده از منابع علوم قرآنی و با روش توصیفی ـ تحلیلی و تطبیقی و با هدف تبیین درست جمع قرآن، دیدگاههای این دو عالم بررسی شده است. از رهگذر این بررسی تطبیقی به دست آمد آیات قرآن به دستور خود پیامبرa مرتب شده بودند و سورهها نیز در زمان پیامبرa در زمان ایشان مشخص شدند. اما مرتب سازی سورهها و قراردادن آنها بین دو جلد بعد از رحلت پیامبرa صورت گرفته است.
Machine summary:
دوفصلنامه علمی مطالعات قرائت قرآن س 7، ش 13، پاییز و زمستان 1398 صفحات 77ـ90 Bi-Quarterly Scientific Propagational Studies of Quran Reading Seventh year, No. 13 Autumn and Winter2020 بررسی تطبیقی شکلگیری مصحف از منظر آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله معرفت 1 سیدحمید جزائری 2 و محمد امینی تهرانی 3 و هاجر خادمزاده یگانه 4 چکیده در مورد زمان جمع قرآن به صورت کتابی مدون میان آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله معرفت اختلاف است به اعتقاد آیت الله فاضل لنکرانی، قرآن قبل از رحلت پیامبر( به صورت کتاب در آمد اما آیت الله معرفت این نظر را قبول ندارد و معتقد است قرآن بعد از رحلت پیامبر( به صورت کتاب در آمد.
امّا جمعى که به ابو بکر نسبت داده شده و گاهى نیز به عمر نسبت داده مىشود عبارت از این است که چون در زمان رسول خدا( به علّت کمبود کاغذ و غیر متداول بودن آن، قسمتهایى از قرآن بر پوست آهو یا پوست بعضى از درختان و اشیاء دیگر نوشته شده بود، ابوبکر دستور داد این متفرّقات را روى کاغذ جمعآورى کردند، لذا در روایات خود اینان گفتهاند: «أوّل من جمع القرآن فی قرطاس أبو بکر» کلمه «فی قرطاس» در اینجا خصوصیت دارد، معناى جمع ابو بکر فقط همین بوده و چیزى از تفسیر و غیره به آن اضافه نکرده است.
در این صورت جمعآورى قرآن توسط آنان به شکل ناقص و تحریف شده صورت خواهد گرفت پس چارهاى نیست جز آنکه قرآن در دوران پیامبر جمع و تألیف شده باشد (همان، 262) بعد از رحلت پیامبر( ابوبکر فقط قرآنی که در زمان حضرت رسول بر روی اشیاء متفرق بود را بر کاغذ منتقل کردند.