Abstract:
بدیع الزمان جزری، دانشمند، مهندس، طراح و هنرمند خلاق سده ششم هجری در تمدن اسلامی است که 50 دستگاه خودکار را در کتاب «الجامع بین العلم و العمل النافع فی صناعت الحیل» مشهور به کتاب الحیل، به همراه مصورسازی شرح داده است. اما پژوهشهایی که در کشور ما درباره وی و کتاب مصورش خصوصا با رویکرد تاریخ هنر انجام شده، محدود و ناکافی است، در حالی که این کتاب هم از حیث مصورسازی در نسخه های خطی متعدد، هم از لحاظ شیوه طراحی محصول هم به واسطه پرداختن به ابزارهای موسیقیایی، از لحاظ تاریخ هنر حائز اهمیت است. در این پژوهش که روش آن توصیفی و تحلیلی است، با هدف مطالعه شیوههای مصورسازی کتاب جزری، دادههای کتابخانهای گردآوری شده و نسخههای خطی تاریخی مورد مشاهده، تحلیل و تطابق قرار گرفته است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، نگارهها و مصورسازیهای کتاب جزری در سه نسخه خطی آن(نسخه مورخ 715 هجری، نسخه 3306 برلین و نسخه 2477 پاریس) است که به عنوان نمونه، به صورت غیراحتمالی 3 نگاره از آنها انتخاب شده و در نُسخ سه گانه، به صورت تطبیقی مطالعه شده است. سئوال اصلی این تحقیق که هدف پژوهش را مشخص میکند، این است که در مصورسازی نسخههای مختلف کتاب جزری از چه شیوههای هنری استفاده شده است؟ لذا به بررسی نسخههای خطی مذکور پرداخته شد و مشخص شد که نسخه خطی مورخ 715 هجری کاملا هنرمندانه و بر اساس مکتب نگارگری عباسی کتابآرایی شده است، اما هر چه از زمان نگارش این کتاب فاصله گرفته شد، از جنبه های هنری تصاویر کاسته شد، به طوری که تصاویر دو نسخه دیگر، تبدیل به مصورسازی های فنی و هندسی شدند و ارزشهای هنری بسیار کمتری نسبت به نسخه 715 هجری دارند.
Badi' al-Zaman al-Jazari is a scientist, designer and engineer of Islamic civilization in the sixth century AH who lived in the Diyarbakir (South east of turkey), and has 50 new machines in his book “Al-Jami' bayn al-‘ilm wa 'l-‘amal al-nafi' fi sina'at al-hiyal (A Compendium on the Theory and Useful Practice of the Mechanical Arts)” has described and illustrated. This book, which is a documentary of his scientific, engineering and artistic abilities, has been copied and exploited many times, with at least 20 copies being in the museums of the world, but in our country there are few studies, especially about the artistic aspects of this creative designer. In this descriptive-analytical study, library data and historical manuscripts have been observed, analyzed and adapted. The statistical population of this research is the illustrations of three manuscripts (715 AH edition, no. 3306 of Berlin and no. 2477 of Paris), which, for The statistical sample, have been selected in inaccurately 3 pictures of them and in trivial copies , Has been studied comparatively. The main question of the research, which sets out the purpose of the research, is how are the differences and similarities between the illustrations of the various copies of the book of al-Jazari and how does the illustrations of this book over time evolve? Therefore, the present manuscripts were examined and it became clear that the manuscript of 715 AH was fully artistic and based on the Abbasi painting school, but since the writing of this book was taken away, the artistic aspects of the images were reduced, So that the images of the two other versions turned into technical and geometric illustrations, and have much less artistic value than the 715 AH version.<br>