Abstract:
پسر دهسالهای را درنظر بگیرید که با مشکل در اجرای مهارتهای حرکتی درشت و ظریف روبهرو شده است. این مشکل باعث شده است تا از همسالان خود که دو یا سه سال پیش مسلط به اجرای این مهارتها شدهاند، عقب بیفتد. او در مهارتهای روزانه زندگی، مانند لباس پوشیدن، بستن بند کفش و شستن موها مشکل دارد. او نمیتواند دوچرخهسواری کند یا در تیمهای ورزشی مدرسه انتخاب شود. این موضوع باعث عزتنفس پایین و احساس خجالت در او شده است و خودش را از جامعه دور نگه میدارد. معلمش در مصاحبه با والدینش اظهار میدارد که پسرشان باهوش بهنظر میرسد، اما در مهارت نوشتن ضعف دارد و به دلیل این مشکل نمیتواند تکالیفش را بهموقع به اتمام برساند و این باعث میشود اغلب نمرات پایینی را کسب کند. والدین نیز قطعا برای پسر خود نگران هستند، چون او اختلال هماهنگی رشدی (DCD) دارد. این اختلال کودکان مورد توجه جهانی پزشکان و پژوهشگران قرار گرفته است، اگرچه هنوز در ایران تا حدودی ناشناخته است. بنابراین هدف اصلی این مطالعه فراهم کردن آگاهی از شرایط و توضیح سوالات مختلف در رابطه با اختلال هماهنگی رشدی است. اقدامات بهموقع میتواند کیفیت زندگی کودکان را بهگونهای معنادار بهبود بخشد.
Machine summary:
آشنایی با اختلال هماهنگی رشدی /کارشناس ارشد رفتارحرکتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی /عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی ؛ فاطمه زیوری /دکتر غلامرضا لطفی ۱۳۹۸/۰۹/۲۵ پسر دهسالهای را درنظر بگیرید که با مشکل در اجرای مهارتهای حرکتی درشت و ظریف روبهرو شده است.
اختلال هماهنگی رشدی چیست؟اختلال هماهنگی رشدی (Developmental Coordination Disorder) که به اختصار DCD نامیده میشود، تأخیر در رشد مهارتهای حرکتی یا اختلال در هماهنگی حرکات است که باعث اختلال در عملکرد ورزشی و فعالیتهای روزانه میشود.
این اختلال در چند دهه گذشته با اسامی مختلفی مثل سندرم کودکان خامحرکت، نقص ادراکی ـ حرکتی، آپراکسی رشدی، ناشیگری مادرزادی و ناتوانی یادگیری غیرکلامی معرفی شده است و اخیراً نیز در بریتانیا بهعنوان کنشپریشی (دیسپراکسی) شناخته میشود.
این امر ممکن است بهصورت تأخیر محسوس در دستیابی به مراحل برجسته حرکتی (مانند راهرفتن، خزیدن و نشستن)، رها کردن اشیا، دست و پا چلفتی بودن، عملکرد ضعیف ورزشی و دستخط ضعیف ظاهر شود.
کودکان DCD برای تصحیح خطا از بازخورد بینایی نسبت به سایر بازخوردها بیشتر استفاده میکنند که این امر باعث ضعیف شدن برنامه حرکتی میشود.
این پرسشنامه شامل ۱۵ آیتم است و میتواند در تشخیص کودکان دارای DCD کاملاً مفید باشد.
فعالیتهای حرکتی درمانی خاص (برنامه) بهطور مشخص به نتیجه ارزیابی حرکتی بستگی دارد، زیرا ممکن است برخی از کودکان در حرکات درشت سطح مهارت مناسبی را نشان دهند، اما در اجرای حرکات ظریف و تعادلی ضعف داشته باشند.