Abstract:
یکی از مسائل بنیادی در علوم قرآنکه بهویژه در مباحث اخیر این حوزه بسیار تأثیرگذار و موردبحث واقع شده مسئله وجود پیشین قرآن قبل از نزول تدریجی در ظرف خاص خود است؛ حال چه بهعنوان یکی از واقعیات عالم در لوح محفوظ موجود بوده و ازآنجا بهصورت تدریجی بر پیامبر نازل شده و یا اینکه از همان اوایل اوان بعثت بهصورت دفعی در شب قدر از لوح محفوظ تا بیتالمعمور یا ازآنجا بر پیامبر نازل شده باشد؛ در این میان اما کسانی که قرآن را زائیده دیالوگ با واقعیتهای عینی زمان نزول میدانند گاه بالصراحه منکر وجود پیشین قرآن شده و چنانچه صراحتی هم نباشد لازمه قطعی دیدگاه آنان انکار وجود پیشین و هم نزول دفعی قرآن است. این نظر میتواند منشأ مباحث و حتی اشکالات فراوانی نسبت به جاودانگی و جهانشمولی قرآن باشد و چهبسا مؤید یا حتی بنا بر برخی قرائتها منتج نظریه تاریخمندی قرآن گردد؛ مقاله حاضر پس از پیگیری روش اثبات وجود پیشین قرآن در پی اثبات وجود پیشین قرآن بر حوادث زمان نزول و تبیین نحوه آن وجود است؛ همچنین اشکالات واردشده بر این دیدگاه مطرح و به نحو مستدل پاسخ داده خواهد شد.
One of the fundamental issues in the sciences of the Qur'an that has been particularly influenced and discussed in recent debates in this field is the question of the existence of the Qur'an before its gradual decline in its own container; now as one of the facts of the universe it has been contained and preserved. The place has been gradually revealed to the Prophet, or it has been revealed from the earliest times of the Prophet's night to the Prophet, or from there to the Prophet, but those who have brought the Qur'an into dialogue with the realities At the time of the revelation they know that they sometimes deny the existence of the former Qur'an, and if not explicitly, their point of view is certain. Former labor and immediate revelation of the Qur'an. This comment can be the source of many debates and even questions about the immortality and universality of the Qur'an and may or may not be based on some of the readings of the Qur'an's historical theory; There are also; the fundamental drawbacks of this view will be answered and reasoned. Obviously in this matter human reason and understanding can only speak of its possibility or impossibility, but whether or not it occurs, as well as the quality of its former existence when it does occur There is little way to give an independent opinion and its methodology will be unique.
Machine summary:
وجود پیشین قرآن و پیامدهای قرآنشناختی آن محمد (خداخواست) عرب صالحی 1 دانشیار گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رشتة الهیات و معارف اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم، ایران (تاریخ دریافت: 23/07/1397؛ تاریخ پذیرش: 20/08/1398) چکیده یکی از مسائل بنیادی در علوم قرآن که بهویژه در مباحث اخیر این حوزه بسیار تأثیرگذار و مورد بحث واقع شده، مسئلة وجود پیشین قرآن قبل از نزول تدریجی در ظرف خاص خود است؛ حال چه به عنوان یکی از واقعیات عالم در لوح محفوظ موجود بوده باشد و ازآنجا به صورت تدریجی بر پیامبر نازل شده باشد و یا اینکه از همان اوایل بعثت به صورت دفعی در شب قدر از لوح محفوظ تا بیتالمعمور، یا ازآنجا بر پیامبر(ص) نازل شده باشد.
) در کتاب تصحیح اعتقادات الإمامیه که با رویکرد عقلیـ نقلی نگاشته شدهاست و در واقع، نقدی بر کتاب اعتقادات الإمامیه شیخ صدوق است، در مقام ردّ نظر ایشان میگوید آنچه شیخ صدوق دربارة نزول دفعی گفته، مستند به یک روایت است که نه موجب علم میشود و نه عمل؛ و نزول قرآن مطابق با اسباب حادثه و متفاوت دلالت برخلاف محتوای روایت و نظر صدوق دارد؛ زیرا قرآن چه بسا بیانگر حوادثی است که تازه واقع شدهاست و این نشانگر آن است که متن آیه هم تازه حادث شدهاست.