Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تأثیر نحوۀ اجرای درس تربیت بدنی عمومی بر انگیزش شرکت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد اسلامشهر بود. این پژوهش از نظر روش، توصیفی و مقایسهای بوده و بهشکل میدانی اجرا شده است. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به تأثیر نحوۀ اجرای درس تربیت بدنی عمومی بر انگیزش شرکت دانشجویان، از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه به تأیید 10 تن از متخصصان در حوزۀ مدیریت ورزشی رسید. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تأثیر نحوۀ اجرای درس تربیت بدنی عمومی بر انگیزش شرکت دانشجویان، برابر با 92/0=α بهدست آمد. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تشکیل دادند که تعداد آنها 8527 نفر بود. با استفاده از جدول مورگان، تعداد 370 نفر از آنان بهعنوان نمونۀ پژوهش و بهصورت تصادفی انتخاب شدند. از این میان، تعداد 280 پرسشنامۀ قابل استفاده، جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. از آمار توصیفی(جداول، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و در بخش آمار استنباطی، با استفاده از روش آماری کلموگراف ـ اسمیرنوف، غیرطبیعیبودن توزیع دادههای تحقیق محرز شد و برای مقایسۀ میانگینهای تجربی و میانگینهای نظری متغیرهای پژوهش از روشهای آماری ناپارامتریک ویلکاکسون و برای بررسی ارتباط بین متغیرها، از همبستگی اسپیرمن و برای الویتبندی مؤلفهها از آزمون فریدمن استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که بهجز همتیمیها و میزان شرکت در کلاسهای تربیت بدنی، بین میانگین تجربی با میانگین نظری، تأثیر نحوۀ اجرای درس تربیت بدنی، برگزاری منظم کلاسهای تربیت بدنی، روحیه و نشاطآوری، امکانات ورزشی، تجربۀ استادان بر انگیزش شرکت دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر تفاوت معناداری وجود داشته و میانگین تجربی بالاتر از میانگین نظری بوده است(05/0Sig < ).
The aim of the present study the was effect of how perform Public physical education on
how to motivating College students to attend in IslamShar Branch, Islamic Azad University.
This research is descriptive method has been implemented in the field. Researcher made
questionnaire was used in this research. Questionnaire validity was approved by 10 experts
in the field of sport management. Reliability was determined by using Cronbach's alpha
coefficient for the scale of the physical education course on how to motivate College students
to participate with 0/92 respectively. The study population consisted of 8827 secondary
College students, Islamic Azad University of IslamShar. 370 students were randomly.
Selected as research subjects by using Morgan. Among these, a total of 280 usable questionnaires
were collected and analyzed.for Descriptive statistics (tables, frequency, mean,
standard deviation) and for inferential statistics, using statistical methods Klmvgraf - Smirnoff
abnormal distribution of data was confirmed by the comparison of experimental and
theoretical mean of variables nonparametric Wilcoxon and Spearman correlation to
assess the association between variables and Friedman test was used for components
prioritization.
The results showed that the amount of teammates and participate in physical education
classes, the experimental average out the effects of the implementation of theoretical
lessons, physical education, physical education classes held regularly, mood and vitality,
collectibles, sporting facilities, experienced teachers motivate students to attend College
students in IslamShar Branch, Islamic Azad University there were no significant differences
in theoretical and experimental mean was above average. (Sig<0/05).