Abstract:
زمینه و هدف: هویت تحصیلی مهمترین عامل در عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانشآموزان است که میتواند بر رفتارهای کلاسی، تمایل به رفتن به مدرسه، و تصور فرد درباره خودش تاثیر بگذارد. اگر فرد تصور مطلوبی درباره خود داشته باشد، تلاش میکند که رفتارش توام با موفقیت باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ذهنآگاهی در رابطه بین یادگیری خودتنظیمی و جهتگیری هدف با هویت تحصیلی انجام شد.
روش: طرح پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، همبستگی است که با شیوه مدلسازی ساختاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان نهبندان در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها 216 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه هویت تحصیلی (واس و ایساکسون، 2008)؛ جهتگیری هدف (میدگلی و همکاران، 1998)، راهبردهای یادگیری خودنظم جویی (پنتریچ و دی گروت، 1990)، و پرسشنامه ذهنآگاهی (بائر و همکاران، 2010) استفاده شد. برای بررسی فرضیه پژوهش از روش تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای اس پی اس اس و لیزرل انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به شاخصهای ارائه شده، نقش واسطهای ذهنآگاهی در رابطه بین یادگیری خودتنظیمی و جهتگیری هدف با هویت تحصیلی تایید میشود؛ به بیان جزئیتر یادگیری خودتنظیمی و جهتگیری هدف با واسطهگری ذهنآگاهی به ترتیب تاثیر غیرمستقیم مثبت و معنیداری بر هویت تحصیلی به میزان 0/27 و 0/06 دارند. همچنین اثر مستقیم ذهنآگاهی، یادگیری خودتنظیمی، و جهتگیری هدف بر هویت تحصیلی به ترتیب 0/50، 0/68 و 0/12، اثر مستقیم یادگیری خودتنظیمی و جهتگیری هدف بر ذهنآگاهی به ترتیب 0/54 و 0/12، و اثر کل یادگیری خودتنظیمی و جهتگیری هدف بر هویت تحصیلی با میانجیگری ذهنآگاهی به ترتیب 0/95 و 0/18 بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت جهتگیری هدف و انگیزش تحصیلی برای موفق شدن و پایداری یادگیری در بلندمدت، توجه به راهبردهای فراشناختی، برنامهریزی، بازبینی، و نظمدهی ذهنی باید در بطن برنامههای آموزشی گنجانده شود تا بهتدریج فرایند یادگیری با ویژگیهای یادگیرنده و نیازهای شخصی و شخصیتی او، همسو شود.
Background and Purpose: Academic identity is the most important factor in student performance and motivation for student development that can influence classroom behavior; desire to go to school, and one's perception of themselves. If a person has a good idea of himself, he will try to be successful. Therefore, the present study aimed to investigate the mediating role of mindfulness in the relationship between self-regulated learning and goal orientation with educational identity.
Method: The design of the present study is the correlation with the structural modeling method. The statistical population of this study consisted of all high school students in Nehbandan city in the academic year of 2015-2016. 216 students were selected by multistage cluster sampling as a sample. For data collection, the academic identity questionnaire (Weas & Isaacson, 2008); goal orientation (Midgley et al., 1998), self-regulated learning strategies (Pentrich & De Groot, 1990) and mindfulness questionnaires (Bauer et al., 2010) were used. Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and structural equation modeling were used to investigate the research hypothesis. Data were analyzed using SPSS and LISREL software.
Results: The results showed that according to the presented indices, the mediating role of mindfulness in the relationship between self-regulated learning and goal orientation with academic identity is confirmed; In other words, self-regulated learning and goal orientation with mediating mindfulness have a positive and significant indirect effect on academic identity. Also, the direct effects of mindfulness, self-regulation learning, and goal orientation on academic identity were 0.50, 0.68 and 0.12, respectively; the direct effect of self-regulation learning and goal orientation on mindfulness, respectively, 0.54 and 0.12, respectively; and the effect of total self-regulated learning and goal orientation on academic identity with mediating mindfulness was 0.95 and 0.18, respectively.
Conclusion: Given the importance of goal orientation and academic motivation for long-term learning success and generalization, attention to metacognitive strategies, planning, review, and mental adjustment should be incorporated into curriculum so that the learning process is gradually adapted with learner characteristics and needs.