Abstract:
هدف این پژوهش تدوین الگوی تعاملی نقش نهادهای تربیتی مدرسه، خانواده و مسجد در تحقق اهداف تربیتی از منظر تعلیم و تربیت اسلامی بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و شیوه مطالعه موردی کیفی میباشد. مشارکت کنندگان بالقوه شامل 37 نفر در سه گروه مدرسه (مدیران مدارس، مسئولان آموزش و پرورش و اعضای هیات علمی دانشکده علوم تربیتی)، خانواده (مشاوران خانواده، مراکز مشاوره، انجمن اولیاء و مربیان) و مسجد (حوزویان، ائمه جماعات و جمعه) بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک معیار و براساس اشباع نظری مشارکت کنندگان پژوهش انتخاب شدند. بر اساس یافتههای به دست آمده، شبکه مضامین الگوی تعاملی مدرسه، خانواده و مسجد به عنوان مضمون فراگیر شامل هفت مضمون سازمان دهنده مبانی اندیشهای، جهتگیری تعامل، محور تعامل، مخاطبین تعامل، چرایی تعامل، موانع تعامل و چگونگی تعامل که هر کدام نیز دارای مولفههای گوناگون (مضامین پایه) بودند. با استفاده از معیارهای اعتبارسنجی کیفی قابل قبول بودن از طریق همسوسازی و قابل اعتماد بودن، اعتبار الگو مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این پژوهش در سطح کلان و خرد برای سیاستگذاری و اجرا در هر سه حوزه مدرسه، خانواده و مسجد میتواند مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.
The aim of the present study was to develop an interactive pattern of the role of educational institutions of school, family, and mosque in realizing educational goals from the perspective of Islamic education. Research approach is a qualitative case study. The potential participants include 37 people in three school groups (school administrators, education officials and faculty members of the faculty of education), families (family counselors, counseling centers, and parents’ associations) and mosques (Hozavian, Jamaat Aemmeh) that were selected by purposive sampling criterion techniques based on theoretical saturation. Based on the obtained findings, the theme network interactive pattern of school, family and mosque as a comprehensive theme consists of seven organizing themes of basic thoughts, interaction orientation, interaction axis, interaction addressee, interaction motive, interaction barriers and the manner of interaction which each one also had various components (basic themes). By qualitative validating criteria the acceptability through consistency and the reliability of the pattern was investigated. Findings of this study can be considered at macro and micro level to policymaking and performing in all three areas of school, family and mosque