Abstract:
هدف پژوهش: کودک و نوجوان از مهمترین سرمایههای انسانی محسوب میشود و مسجد نهادی اصیل است که میتواند در تربیت اسلامی کودک و نوجوان نقشآفرین باشد. تصمیمگیران فرهنگی برای آنکه تعامل مسجد و کودک و نوجوان را محقق نمایند لازم است ابتدا روابط و تقدم و تاخر عوامل موثر بر تعامل مسجد و کودک و نوجوان را در نظر بگیرند تا مسیر پیاده سازی این مفاهیم تسهیل گردد. بنابراین هدف این پژوهش کشف الگوی روابط مولفههای مرتبط با تعامل مسجد و کودک و نوجوان است. روش پژوهش: با استفاده از روش مدل سازی ساختای-تفسیری (ISM) الگوی روابط مولفههای راهبردی در زمینه تعامل مسجد و کودک و نوجوان، از منظرخبرگان این حوزه کشف و سطحبندی شدهاند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که مولفههای مرتبط با «پشتوانههای سیاستی و قانونی، حمایت سازمانهای متولی، استقرار زیر ساختهای نرم افزاری و محوریت امام جماعت» از بالاترین نفوذ و سطح تاثیر در میان سایر مولفهها برخوردارند. علاوه بر آن چهار مولفه «پیوند تشکلهای درون مسجدی با مسجد، همگرایی تشکلهای برون مسجدی با محوریت مسجد، در دسترس بودن محصولات مورد نیاز فعالان فرهنگی، متناسب سازی فضای فیزیکی» به عنوان عوامل توانمند ساز در لایه میانی قرار میگیرند. در نهایت مولفههای «ایفای نقش آموزش و پرورش، تحقق نقشآفرینی مسجد در محیط پیرامونی» دارای بیشترین وابستگی و به عنوان نتایج تحقق سایر مولفهها استخراج شدهاند. الگوی روابط مولفهها در مدلی شش سطحی ارائه شده است.
The children and adolescents are considered the most important human resources and mosque is a genuine institutional that play a role in the Islamic education of children and adolescents. Cultural decision-makers in order to institute the interaction of the mosque and the children and adolescents. the purpose of this study is to explore the pattern of relationships between the components of the mosque and children and adolescents. Based on Structural-Interpretative Modeling (ISM), these factors were ranked. Using the Structural-Interpretative Modeling Method (ISM), a pattern of relationship between the strategic components of the interaction between the mosque and children and adolescents has been discovered from the perspective of experts in this field. the components related to "political and legal support, support of custodial organizations, establishment of software infrastructures and situating the Imam Jamaat in center" have the highest influence and the level of influence among other components. In addition, the four components of "linkage of the institution within the mosque with the mosque, the convergence of formations outside the mosque by centering the mosque, the availability of the products needed by cultural activists, and the fitting of the physical space" are centered as empowering factors. Finally, the components of "playing role of educational institutions, playing role by the mosque in the perimeter environment" have the most dependence and as the results of the other components have been extracted. The relationship model of components is presented in a six-level model.