Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط فعالیتهای اجتماعی و ورزشهای گروهی با میزان ابتلا به اعتیاد به فضای مجازی در دانشجویان است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری، دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1397-1396 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 344 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها سه پرسشنامۀ فعالیتهای اجتماعی، ورزشهای گروهی و اعتیاد به فضای مجازی مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره انجام شد. یافتهها نشان داد بین فعالیتهای اجتماعی با میزان ابتلا به اعتیاد به فضای مجازی و همچنین بین ورزشهای گروهی با میزان ابتلا به اعتیاد به فضای مجازی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره حاکی از آن است که فعالیتهای اجتماعی و ورزشهای گروهی نقش معناداری در تبیین واریانس میزان ابتلا به اعتیاد به فضای مجازی در دانشجویان دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between social activities and group sports with the rate of students’ addiction to cyberspace. The research method used was correlation. The statistical population consisted of the students at Azarbijan Shahid Madani University in the academic year 2017-2018. Using randomized cluster sampling, 344 students were selected as the sample. To collect the data, three questionnaires were used to measure social activities, group sports and addiction to cyberspace. Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis. The findings showed that there was a meaningful relationship between social activities and the rate of addiction to cyberspace as well as groups of sports with the rate of addiction to cybernetics. Also, the results of multivariable regression analysis indicated that social activities and group sports had a significant role in explaining the variance in the rate of students’ addiction to cyberspace.
Machine summary:
کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران تاريخ دريافت: 16/02/1398 تاريخ پذيرش: 01/07/1398 چکیده هدف از این پژوهش بررسی ارتباط فعالیتهای اجتماعی و ورزشهای گروهی با میزان ابتلا به اعتیاد به فضای مجازی در دانشجویان است.
همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره حاکی از آن است که فعالیتهای اجتماعی و ورزشهای گروهی نقش معناداری در تبیین واریانس میزان ابتلا به اعتیاد به فضای مجازی در دانشجویان دارد.
بررسیها نشان داده است بین اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت جوانان با حمایت اجتماعی ادراک شده و فعالیتهای خانوادگی رابطه وجود دارد.
با توجه به آنچه گفته شد در این پژوهش به بررسی این سؤال پرداخته شده است که آیا بین فعالیتهای اجتماعی و ورزشهای گروهی با میزان ابتلا به اعتیاد به فضای مجازی در دانشجویان رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر، پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.
نتایج نشان داد بین بعد مثبت فعالیتهای اجتماعی با اعتیاد به فضای مجازی رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
در ادامه برای بررسی پیشبینی اعتیاد به فضای مجازی با استفاده از فعالیتهای اجتماعی منفی و مثبت از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.
The study of the prevalence of internet addiction and its relationship with demographic characteristics among students of Allameh Tabataba'i University, Quarterly Journal of Educational Psychology, 8 (25), 20-30.
Study of the relationship between Internet addiction and academic procrastination in high school students.
The effects of Internet addiction on the lifestyle and dietary behavior of Korean adolescents.
The feeling of loneliness and internet addiction among students of Hamadan University of Medical Sciences.