Abstract:
امنیت روانی، از نیازهای اساسی انسانها شمرده میشود و تأثیرات مهمی بر زندگی آنها میگذارد. حج، یکی از اعمال عبادی است که امنیت در آن مورد توجه قرار گرفته است. خداوند متعال، حرم ابراهیمی را منطقة امن اعلام کرده و از مسلمانان خواسته استکه حرمت حرم را نگهدارند. ارتباط حج و امنیت روانی حجاج را از چند جهت میتوان مورد بررسی قرار داد؛
«امنیت حرم و امنیت روانی»، «مناسک حج و امنیت روانی»، «اماکن حج و امنیت روانی»، «اوقات حج و امنیت روانی».
حکم خداوند به امنیتِ حرم، تأثیر مهمی در احساس امنیت زائران و آسودگی آنان در انجام مناسک حج دارد. همچنین مناسک حج با متصل کردن بنده به خداوند و نشان دادن حقارت دنیا و مسائل آن، به افراد امنیت روانی میدهند.
حضور در اماکن حج؛ از قبیل مسجدالحرام و مسعی نیز باعث آرامش و امنیت روانی زائران میشود. وقت حج که در میان ماههای حرام قرار گرفته، باعث احساس امنیت زائران خانة خدا میشوند.
Psychological security is one of the basic needs of human beings and has important effects on their lives. The pilgrimage is one of the religious practices in which security is considered. Allah Almighty declares the Abrahamic shrine a safe zone and asks Muslims to respects it. The relationship between the Hajj and the psychological security of the pilgrims can be examined in several ways: the security of the Shrine and psychological security, the rites of the Hajj and psychological security, the places for performing the rituals of the Hajj and psychological security, and the Hajj and psychological security. God’s command about the security of the shrine has a significant impact on the pilgrims’ sense of security and their comfort in performing the Hajj rituals. Attaching the servants to God and showing the world’s inferiority and its affairs, the rituals of the Hajj provide pilgrims with psychological security. The presence in the pilgrimage places such as Masjid al-Haram and al-Masa’ also make the pilgrims feel safe and secure psychologically. The Hajj season, during the forbidden months, makes the pilgrims’ of God’s House feel safe and secure.
Machine summary:
در مقابل، آیتالله جوادی آملی معتقد است با توجه به آیة شریفة (الَّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْف) (قریش: 4)، همانگونه که از لحاظ اعتقادی، با اینکه مکه محل کشاورزی و دامداری و صنعت نبود، لیکن ساکنان آن، به لطف الهی از گرسنگی و فقر نجات یافته، از نعمتهای فراوان بهرهمند شدند، از لحاظ اجتماعی نیز از امنیت تکوینی برخوردار گردیدند؛ گرچه ممکن است خدای سبحان این امنیت را در مقطعی از زمان (به دلیل شرک و سرکشی و کفران) از آنان سلب کند (جوادی آملی، 1388ش، ص154).
امید انسان به گشایش الهی در مشکلات زندگی و نیز امید به او در حسابرسی روز جزا، دل را آرام میکند و از نگرانیها و دغدغههای آدمی میکاهد؛ بدین ترتیب، میتوان گفت سعی به عنوان یکی از اعمال حج، تقویت آرامش و امنیت روانی زائران خانة خدا میباشد.
هر یک از این مکانهای مقدس نقش ویژهای در افزایش احساس آرامش و امنیت روانی زائران خانة خدا ایفا میکنند.
نگاه به خانة خدا و حضور در درون کعبه، احساس حضور در محضر خداوند و قرار گرفتن در سایة رحمت الهی را به زائر میدهد؛ در نتیجه، او از آرامش و امنیت خاطر بالایی برخوردار میشود.
از سویی، خداوند محدودة حرم را مکان امن اعلام نموده و از هرگونه قتل و خونریزی منع کرده است؛ و از سوی دیگر، خود مناسک حج، حضور در اماکن مقدس و قرار گرفتن حج در ایام خاص و ماههای حرام، بر امنیت روانی زائران میافزاید.