Abstract:
هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیل های ارائه شده در زمینه عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیئت علمی از طریق بررسی تحقیقات گذشته و روش پژوهش فراتحلیل بود. در این پژوهش آثار مکتوب مرتبط با موضوع اعم از پایاننامهها و مقالات مندرج در بانک اطلاعاتی ایران داک، مگ ایران، اس.آی.دی و نورمگز در بین سالهای 1708-2008 بررسی شدند که از میان آنها 15 پژوهش برای بررسی عمیق برگزیده شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک سه نرمافزار CMA2، Excel و Spss22 صورت گرفت. در سطح آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در سطح آمار استنباطی برای محاسبه اندازه اثر از g هگز و مدل اثرهای ثابت و اثرهای تصادفی، برای بررسی معناداری فراوانی پژوهشها از روش شمارش کای اسکوئر و برای ترکیب اندازه اثرها از روش ترکیب احتمالات t واینر استفاده شد. از نمودار فونل برای بررسی وجود سوگیری انتشار در مطالعات اولیه استفاده و برای رفع آن، از آزمون برازش دووال و توییدی برای هر دو مدل اثرهای ثابت و تصادفی استفاده شد. برای بررسی همگنی مطالعات از آزمونI2 وQ استفاده شد که نشان داد مطالعات اولیه همگن نیستند. اندازه اثر محاسبه شده برای مطالعات تحت هر دو مدل اثرهای ثابت 612/0 و اثرهای تصادفی برابر253/2 است که از نظر آماری برای متغیر مورد بررسی معنادار بود. همچنین نتایج ترکیب احتمالات t واینر نشان داد که بین اندازه اثرهای ترکیب شده تفاوت معنادار وجود دارد. در نهایت، 112عوامل اثرگذار بر بالندگی اعضای هیئت علمی شناسایی و اثرگذاری آنها معنادار ارزیابی شد که عوامل درونی و فردی بیشترین فراوانی را نسبت به سایر عوامل داشت.
The aim of the present study was to describe, analyze and combine the presented analysis about factors influencing the development of university faculty members through meta-analysis of previously conducted research. The related written works such as thesis and articles registered in Irandoc, Magrian, SID and Nourmags published during 2008-2017 were reviewed. Of these, fifteen studies were selected for deep examination. Data analysis was done using SPSS, Excel and CMA2 software. In descriptive statistics, frequency and percentage frequency, and in inferential statistics, for calculating effect size, Hedge’s g and fixed and random effect model were used. To determine the level of significance and combine effect sizes, Chi-square and Weiner T were used respectively. The Funnel Plot was used for bias publication. For its elimination, Duval & Tweedi fitness test was utilized for both fixed and random effect size. To determine the homogeneity of the studies, Q and I2 tests were used which revealed that they were not homogeneous. The calculated effect size for the studies under both the fixed effects model was 0.612 and the random effects was 2.253 that was statistically significant for the studied variable. Additionally, the findings of combination of Weiner T probability showed that there was a significant difference between the combined effect sizes. Finally, 112 factors that significantly influencing the development of faculty members were identified. Internal and individual factors had most frequencies than other factors. .
Machine summary:
در دهه هاي اخير، تغييرات در تنـوع دانشجويان ، فناوري ها، انتظارات و احتياجات دانشي در هر رشته و رقابت بين دانشگاهي ، اعضـاي هيئـت علمي را ملزم به بالندگي و توسعه مداوم کرده است (٢٠٠٨ ,Gappa)؛ بـه عبـارتي ، دانشـگاه هـا بـراي مواجهه با چالش هايي چون فناوري پيشرفته ، تغييرات جمعيت شناختي دانشجويي ، تنوع منابع تأمين مـالي و مسن شدن اعضاي هيئت علمي و بهبود اثربخشي تدريس و تحقق اهداف آموزش عالي نيازمند داشتن دانشگاه يادگيرنده هستند (٢٠١٢ ,Jamshidi &Pardakhtchi ).
بالندگي اعضاي هيئت علمي کليد ارتقاي کيفيت آموزش عالي است (٢٠١٤ ,Siavashi &Shabani, Bahar, Farahani, Ghare ) که اين وظيفه مهم بر عهده دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي است که با برنامه ريزي نظام منـد و منطقـي در جهت بالندگي با ارزش ترين منابع خود؛ يعني اعضـاي هيئـت علمـي تـلاش کننـد ,Ghorooneh) (٢٠١٤ ,Kharazi &Mirkamali, Bazargan .
از اين رو، عکس العمـل دانشـگاه هـا بـه موضـوع بالندگي اعضاي هيئت علمي به عنوان يکي از دارايي هاي اصلي دانشگاه ، همواره بـه موضـوعي جـذاب و قابل توجه در محافل دانشگاهي تبديل شده است ، به طوري که به مـرور زمـان دانشـگاه هـا و مؤسسـات آموزش عالي دريافته اند که به برنامه هايي نياز دارند که به طور اساسي در مديريت ، توسعه و بهسازي ايـن سرمايه به آنان کمک کند (٢٠١٥ ,Keshavarzi &Salimi, Haidari ).