Abstract:
توجه به ظرفیت دانشگاهها و ظرفیتهای آموزش عالی در دیپلماسی فرهنگی امری حائز اهمیت است. این همان موضوعی است که از آن به دیپلماسی آکادمیک یاد میکنند. میتوان گفت برای کشورهایی همچون ایران که ظرفیت قابل توجهی در بخش دانشگاهی و علمی دارند، این مسئله حائز اهمیت بوده و لزوم توجه جدی به آن وجود دارد. توجه به تجارب جهانی در استفاده از ظرفیت آموزش عالی در راستای دیپلماسی فرهنگی و سیاستگذاری در این خصوص میتواند به سریعتر پیمودن مسیر کمک نماید. امروزه با بینالمللی شدن آموزش عالی و نیز تسهیل ارتباطات جهانی ناشی از فرایند جهانی شدن، استفاده از ظرفیتهای نظام آموزش عالی بهمثابه ابزار تأثیرگذار در جهت کسب منافع ملی و افزایش قدرت نرم توسط کشورهای جهان بهویژه کشورهای توسعه یافته، روزبهروز بیشتر شده است. کشورهای مختلف جهان به فراخور قدرت اقتصادی و فرهنگی خود، روی برنامههای مبادلات فرهنگی و آموزشی سرمایهگذاری زیادی کردهاند. شاخصترین و موفقترین کشورها در این زمینه ایالات متحده آمریکا است. از طریق برنامههای دیپلماسی فرهنگی مانند تبادلات دانشجویی و بورسیههای تحصیلی، پروژههای بینالمللی آموزشی برای دیدارکنندگان خارجی، برنامههای سخنرانی، بازدیدهای ترتیب داده شده برای خبرنگاران، توسعه زبان انگلیسی و...، ایالات متحده در حال انتقال ارزشها و اصول اخلاقیاش است. در این زمینه، ایالات متحده آمریکا، دو مزیت اصلی دارد؛ یکی زبان انگلیسی و دیگری کیفیت نظام آموزش عالی. تازهترین آمار «سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد» از تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاههای دنیا حاکی از آن است که این کشور، مقصد اصلی دانشجویان جهان به شمار میرود. در این راستا شناخت تجربیات و عملکرد کشورهای پیشرو در زمینه بهکارگیری نظام آموزش عالی در دیپلماسی فرهنگی خود برای کشوری با ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت خواهد بود. در این مقاله در صدد پاسخ به این پرسشیم که ایالات متحده آمریکا چگونه از ظرفیت های آموزش عالی در دیپلماسی فرهنگی خود بویژه در قبال ایران استفاده می نماید؟ فرضیه ما بر این است که این کشور با استفاده از ابزارهای دانشگاهی و جذابیت های علمی خود، توانسته است بیشترین مبادلات آموزشی را در سطح جهان داشته باشد و از این طریق ضمن انتقال ارزش های خود به دانشگاهیان، قدرت نرم خود را افزایش دهد.
Due to the capacity of universities and higher education capacities in cultural diplomacy will be very important. This is the same issue that refers to academic diplomacy. Can be said for countries like Iran that significant capacity in the academic and scientific, and this issue needs more attention to it. According to international experience in the capacity of higher education to cultural diplomacy and policy in this regard could contribute to faster along the road. Different countries according to their economic and cultural power, the cultural and educational exchange programs have invested. America's most prominent and most successful countries in this regard the United States. Through cultural diplomacy programs such as student exchanges and scholarships, Education International projects for foreign visitors, lecture programs, arranged for journalists, English language development, etc., the United States is in transition values and ethical principles. In this context, the United States of America has two major functions, one English and the other quality higher education system.
Machine summary:
در اين مقاله در صدد پاسخ به اين پرسشيم که ايالات متحده آمريکا چگونه از ظرفيت هاي آموزش عالي در ديپلماسي فرهنگي خود بويژه در قبال ايران استفاده مي نمايد؟ فرضيه ما بر اين است که اين کشور با استفاده از ابزارهاي دانشگاهي و جذابيت هاي علمي خود، توانسته است بيشترين مبادلات آموزشي را در سطح جهان داشته باشد و از اين طريق ضمن انتقال ارزش هاي خود به دانشگاهيان ، قدرت نرم خود را افزايش دهد.
در ادامه به اين پرسش پاسخ خواهيم داد که ايالات متحده آمريکا چگونه از ظرفيت هاي آموزش عالي در ديپلماسي فرهنگي خود بويژه در قبال ايران استفاده مي نمايد؟ فرضيه ما بر اين است که اين کشور با استفاده از ابزارهاي دانشگاهي و جذابيت هاي علمي خود، توانسته است بيشترين مبادلات آموزشي را در سطح جهان داشته باشد و از اين طريق ضمن انتقال ارزش هاي خود به دانشگاهيان ، قدرت نرم خود را افزايش دهد.
اهم وظايف و فعاليت هاي اين دو دفتر عبارت اند از مديريت کليه برنامه هاي دانشگاهي که توسط وزارت امور خارجه حمايت مالي مي شوند، شامل برنامه فولبرايت ٤ براي دانشجويان ، مدرسان و محققان و ساير بورس هاي تحصيلي ؛ برنامه هامفري ٥ مربوط به تبادل اساتيد، برنامه هاي آموزش زبان انگليسي ، برنامه هاي مطالعات آمريکا، ارائه مشاوره به دانشجويان خارجي و بازاريابي براي مؤسسات آموزش عالي آمريکا از طريق شبکه دفاتر آموزشي ايالات متحده ٦ در سراسر جهان ، فعاليتي که هدف آن حمايت از تحقيقات ويژه فعاليت هاي مردم با مردم از طريق مراکز شوراي تحقيقاتي آمريکايي تحقيق خارج از کشور٧ و فعاليت هاي طراحي شده براي حمايت از منافع آموزشي آمريکا در سازمان هاي بين المللي و ابتکارات چند جانبه است .