Abstract:
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین معیارهای ارزشگذاری و سطح بلوغ مدیریت دانش انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کارکنان سازمانهای اجرایی استان خوزستان در سال 1397 به تعداد 86643 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران 382 نفر با روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محققساخته معیارهای ارزشگذاری و بلوغ مدیریت دانش استفاده شد. در این مطالعه روایی صوری و محتوایی با نظر متخصصان تایید و پایایی با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه معیارهای ارزشگذاری 94/0 و برای پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش 93/0 محاسبه شد. دادهها در نرمافزار SPSS با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین معیارهای امکانپذیری، راهبردی و طراحی با بلوغ مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین معیارهای ارزشگذاری به طور معناداری توانستند 62/0 از تغییرات بلوغ مدیریت دانش را پیشبینی نمایند (01/0>P). بنابراین، برای بهبود سطح بلوغ مدیریت دانش میتوان معیارهای ارزشگذاری را از طریق کارگاههای آموزشی افزایش داد.
Machine summary:
Myrodia, Randrup & Hvam 5 .
Xin, Ojanen & Huiskonen 6 .
Kuriakose, Baldev, Satya Murty & Swaminathan 5 .
بر این اساس به منظور سنجش و ارزیابی نیازهای سیستم مورد نظر و ارائه توصیه هایی به منظور چگونگی پیاده کردن آن و فراهم نمودن اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری مدیران و بررسی نقاط قوت و ضعف سیستم موجود و توسعه و بهبود سیستم مورد نظر شناسایی و تبیین معیارهای ارزش گذاری سیستم یعنی سنجش ارزش سیستم یا استفاده از سه شاخص عمده امکان پذیری ، شاخص راهبردی یا استراتژیک و شاخص طراحی ضروری است (زاهدی ، ١٣٩١).
Kanapeckiene, Kaklauskas & Zavadskas 2 .
Serenko, Bontis & Hull جلوگیری از تکرار اشتباهاتی که مانع کارایی ، ارائه خدمات و پاسخگویی سریع و رضایت شهروندان می گردد، همچنین مشکلات مربوط به از دست رفتن بخش عمده تجربه ، دانش و خبرگی با خروج پرسنل از این سازمان ها که باعث گردیده دانشی که سال ها برای آن سرمایه گذاری نموده اند عملا از این سازمان ها خارج گردد، لذا تمایل فزاینده ای برای بکارگیری و توسعه فعالیت های مدیریت دانش در این سازمان ها ایجاد شده است .
در این مطالعه روایی صوری و محتوایی با نظر متخصصان تایید و پایایی با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه معیارهای ارزش گذاری و پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش محاسبه شد.