Abstract:
این تحقیق با هدف برآورد مدل اعتبارسنجی در راستای ارتقای کیفیت گروههای آموزشی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش دانشجویان، دانشآموختگان و اساتید گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه بودند که نمونه با توجه به فرمول کوکران برای دانشجویان و دانشآموختگان 157 نفر و برای اساتید 50 نفر محاسبه که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با روشهای توصیفی (شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (آزمون تی) با نرمافزار SPSS-17 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین کیفیت دروندادهای اصلی یعنی دانشجویان و برنامه درسی، دوره آموزشی و اعضای گروه آموزشی به طور معناداری بالاتر از متوسط و تجهیزات و فضاهای آموزشی و پژوهشی به طور معناداری پایینتر از متوسط بودند. همچنین میانگین کیفیت فرایندهای اصلی یعنی جایگاه سازمانی و مدیریت گروه به طور معناداری بالاتر از متوسط بود، اما کیفیت تدریس و روشهای یاددهی و یادگیری در حد متوسط قرار داشت. علاوه بر آن میانگین کیفیت برونداد اصلی یعنی دانشآموختگان به طور معناداری بالاتر از متوسط بود (05/0>P). بر اساس نتایج تحقیق حاضر میتوان برنامههایی در راستای ارتقای کیفیت گروههای آموزشی طراحی و اجرا کرد.
Machine summary:
1. Stasiak-Betlejewska, Kaye, Dyason, Stachova & Urbancova 2.
علاوه بر آن هیات های بازرسی برای شناسایی و رفع مشکلات رسمی دانشگاهی به دانشگاه های مختلف اعزام شدند، اما واقعیت تشکیلاتی اعتبارسنجی و ارزیابی در آموزش عالی ایران در سال ١٣٦٥ تکوین یافت (می سایی و محمدی مهر، ١٣٩٦).
یزدانی و حاجیان (١٣٩٧) ضمن پژوهشی با عنوان ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه های اصفهان بر اساس مدل سرکوال به بررسی و مقایسه کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه های اصفهان اعم از دولتی ، آزاد، پیام نور و علوم پزشکی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که در همه ابعاد کیفیت شکاف منفی وجود داشته و بیشترین میانگین شکاف مربوط به بعد پاسخگویی و کمترین میانگین مربوط به بعد اطمینان است .
نجفی ، خراسانی ، محمدی و گلوی (١٣٩٣) ضمن پژوهشی با عنوان ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوال که در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتار دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام دادند به این نتیجه رسیدند که شکاف منفی در تمامی ابعاد کیفیت وجود داشت و بالاترین شکاف در بعد پاسخگویی و پایین ترین شکاف در بعد اطمینان مشاهده شد.
در پژوهشی دیگر رحیمی ، کاوسی ، قنبری ، حیدری و بهمئی (١٣٩٣) درباره بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز شکاف منفی در تمام ابعاد کیفیت را گزارش کردند و بیان کردند که بالاترین شکاف ها در ابعاد پاسخگویی و تضمین بود.
در نتیجه میانگین کیفیت فرایندهای اصلی یعنی جایگاه سازمانی و مدیریت گروه به طور معناداری بالاتر از متوسط است ، اما کیفیت تدریس و روش های یاددهی و یادگیری در حد متوسط قرار دارد (جدول ٢).