Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران تربیتبدنی آموزش و پرورش شهر تهران با توانمندی کارکنان آنها می پردازد. این تحقیق برمبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب روش گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل دادند که 103 نفر می باشند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان برابر با 80 نفر می باشد که پس از توزیع پرسشنامه تعداد 77 پرسشنامه به طور صحیح برای تجزیه و تحلیل آماری عودت داده شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه سبکهای رهبری مدیران سالزمن و اندرکولک (۱۹۸۲) بوده که نیمرخ مرتبط با سبک های رهبری در سه طیف رهبری آزادمنشانه، رهبری تلفیقی و رهبری آمرانه را ترسیم می نماید. و نیز پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (1995) که مؤلفه های مؤثربودن، معنیداری، احساس شایستگی و حق انتخاب را در برمی گیرد. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید متخصصان علوم تربیتی قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سبکهای رهبری مدیران 87/0 و برای توانمندسازی کارکنان اسپریتزر 89/. برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین مولفه سبک رهبری مدیران با توانمندی کارکنان ( 05/0≥000/0= Pو 698/0=r )، ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد بین رهبری آزادمنشانه و رهبری تلفیقی با توانمندی کارکنان رابطه مثبت و معنی دار و بین رهبری آمرانه با توانمندی کارکنان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد.
Machine summary:
فرضیات تحقیق بین سبک های رهبری مدیران با توانمندی کارکنان ادارات تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
١- بین سبک رهبری آزادمنشانه مدیران با توانمندی کارکنان ادارات تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف (رجوع شود به تصویرصفحه) فرضیه اول : بین سبک های رهبری مدیران با توانمندی کارکنان ادارات تربیـت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه دوم : بین سبک رهبری آزادمنشانه مدیران با توانمنـدی کارکنـان ادارات تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه سوم : بین سبک رهبری تلفیقـی مـدیران بـا توانمنـدی کارکنـان ادارات تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه چهارم : بین سبک رهبری آمرانه مدیران بـا توانمنـدی کارکنـان ادارات تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری نتایج آزمون ضریب همبستگی نشان داد که بین سبک های رهبری مدیران با توانمندی کارکنان ادارات تربیت بندی آموزش و پرورش شهر تهران ارتباط معنی داری وجود دارد بنـابراین فـرض صفر رد و فرض پژوهشی مورد تأیید قرار گرفت .
The impact of leadership style and employee empowerment on perceived organizational reputation, Journal of Communication Management,17(2): 171 – 192.