Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و رهبری تحولآفرین با ساختار سازمانی اداره آموزشوپرورش استان مازندران است. جامعه آماری این تحقیق، 113 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران هستند که 102 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. همچنین با استفاده از نرمافزارهای آماری اس.پی.اس.اس و لیزرل به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شده است. پایایی سؤالات با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین و روایی پرسشنامهها بهوسیله خبرگان مدیریت مورد تائید قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای اندازهگیری برازش مدل متغیرهای اصلی تحقیق نشان داد که تمامی روابط مدلهای تحقیق معنیدار بوده است و دارای ضریب استاندارد بالایی نیز هستند، یعنی همه ابعاد متغیرها (فرهنگسازمانی، سبک رهبری تحولآفرین و ساختار سازمانی) تأثیرگذار و تبیینکننده آنها هستند. از طرفی یافتههای اصلی تحقیق حاکی از آن بود که فرهنگسازمانی بر ساختار سازمانی تاثیری منفی و معنیداری وجود دارد (092/0=RMSEA و 92/0=NFI و 86/0=GFI و 55/0-=β)، همچنین این رابطه منفی و معنیدار در جهت تأثیر رهبری تحولآفرین بر ساختار سازمانی نیز یافت شد (087/0=RMSEA و 91/0=NFI و 91/0=GFI و 85/0-=β).
Machine summary:
رابطۀ فرهنگ سازمانی و سبک رهبری تحول آفرین با ساختار سازمانی در ادارات آموزش و پرورش از طریق مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) حسین صمدی میارکلائی ١، حمزه صمدی میارکلائی 2 چکیده هــدف اصــلی ایــن پــژوهش بررســی رابطــه فرهنــگ ســازمانی و رهبــری تحــول آفــرین بــا ســاختار ســازمانی اداره آموزش وپرورش استان مازندران است .
نتـایج حاصـل از تجزیـه و تحلیـل داده هـا بـا اسـتفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری برای اندازه گیری برازش مدل متغیرهای اصلی تحقیق نشان داد که تمامی روابط مدل - هــای تحقیــق معنــی دار بــوده اســت و دارای ضــریب اســتاندارد بــالایی نیــز هســتند، یعنــی همــه ابعــاد متغیرهــا (فرهنگ سازمانی ، سبک رهبری تحول آفرین و ساختار سازمانی ) تأثیرگـذار و تبیـین کننـده آن هـا هسـتند.
از طرفـی یافته های اصلی تحقیق حاکی از آن بود که فرهنگ سازمانی بر ساختار سـازمانی تـاثیری منفـی و معنـی داری وجـود دارد (٠٠٩٢=RMSEA و ٠٩٢=NFI و ٠٨٦=GFI و ٠٥٥-=β)، هم چنین این رابطه منفی و معنی دار در جهت تأثیر رهبری تحول آفرین بـر سـاختار سـازمانی نیـز یافـت شـد (٠٠٨٧=RMSEA و ٠٩١=NFI و ٠٩١=GFI و .
بر اساس آنچه که بیان شد و بـا نگـاه به ارتبـاط ایـن متغیرهـا بـا یکـدیگر (فرهنـگ سـازمانی ، سـبک رهبـری تحـول آفـرین و سـاختار سازمانی )، و اثرات فرهنگ سازمانی و سبک رهبری تحول آفرین بر ساختار سـازمان ، و درنهایـت اثرات آن بـر کیفیـت کـاری سـازمان و کارکنـان آن هـا، لازم اسـت تـا وضـعیت و ارتبـاط ایـن متغیرهای ارزشمند سازمانی در اداره آموزش وپرورش استان مازندران موردبررسی قرار گیرد.