Abstract:
هدف پژوهش حاضر، نقش سبک رهبری معنـوی مـدیران بـا کـارتیمـی کارکنـان دانشـگاه بـوعلی سـینا بـود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه بوعلی سینا به تعداد ٧٤٨ نفر بـوده و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد ٢٥٤ نفـر تعیـین گردیـد. نمونـه گیـری بـا اسـتفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انجام شد. بـرای جمـع آوری داده هـا از دو پرسشـنامه بـا عنـاوین : سـبک رهبـری معنوی فرای و همکاران (٢٠٠٥) و کار تیمی لنچیونی (٢٠٠٤) استفاده گردید. برای سنجش میـزان پایـایی از ضـریب آلفای کرونباخ استفاده شد و به ترتیب ٠/٩٢ و ٠/٨٨ برآورد گردید. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی محتـوایی بـه وسیله صاحب نظران مدیریت تایید شد. یافته ها حاکی از آن بود که وضعیت سبک رهبری معنوی مدیران از دیـدگاه کارکنان دانشگاه بوعلی سینا بالاتر از حد متوسط و میزان کار تیمی آنـان در حـد متوسـط بـود. بـین سـبک رهبـری معنوی و کارتیمی کارکنان رابطه مثبت و معنادار مشـاهده شـد. نتـایج تحلیـل رگرسـیون بیـانگر آن بـود کـه از بـین مولفه های سبک رهبری معنوی ، نوع دوستی ، بازخورد و تعهد قدرت پیش بینی کنندگی کارتیمی را دارند.
Machine summary:
در بسياري از تحقيقات سبک رهبري معنوي به مثابۀ عامل اصلي و مؤثر بر افزايش اثربخشي و کارآمدي فعاليت ها، به سمت تيم هاي کاري نيروي انساني سوق يافته است و مطالعات به اهميت بررسي عوامل اثرگذار بر اين مفهوم تأکيد کرده اند؛ چرا که شناسايي عوامل اثر گذار بر کارتيمي در راستاي مطالعات سازماني مي تواند گامي مؤثر واقع شود تا شناخت و دانش نظري و تجربي در اين خصوص فراهم گردد.
Korac-Kakabadse پاسخگويي به اين پرسش است که آيا بين سبک رهبري معنوي و کارتيمي رابطۀ معني داري وجود دارد؟ در سال هاي اخير توجه رو به افزايشي در زمينه رهبري معنوي و منافع قابل توجه آن براي افراد، گروه ها، سازمان ها و جوامع صورت گرفته است (آل ارکوبي ١، ٢٠٠٨: ١).
بررسي وضعيت استفاده از سبک رهبري معنوي مديران (رجوع شود به تصوير صفحه) نتايج آزمون t تک گروهي در جدول (١) نشان مي دهد ميانگين سـبک رهبـري معنـوي مـديران دانشگاه بوعلي سينا از ديدگاه کارکنان ٣/٥٠ با انحراف معيار ٠/٥٦ است که از ميـانگين آمـاري (٣) بزرگ تر است و اين تفاوت در سطح ٠/٠٥ معنادار است زيرا (٠/٠٥ >p).
رگرسيون چندگانه گام به گام بين سبک رهبري معنوي و کار تيمي : (رجوع شود به تصوير صفحه)نتايج تحليل رگرسيون چندگانه گام به گام که در جدول (٤) نشان داده شده ، حاکي از آن است که شرايط استفاده از رگرسـيون برقـرار مـي باشـد.
The effect of spiritual leadership on organizational learning capacity African Journal of Business Management, 3 (5), 184-190.