Abstract:
اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. روش این
پژوهش پیمایشی. و از نوع همبستگی و تحلیلی است. جامعهی آماری آن
شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در نیم سال دوم
تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ میباشد و به شیوهی نمونهگیری نصادفی طبقهای
متناسب با حجم. و بر اساس فرمول کوکران ۳۷۴ نفر بهعنوان نمونه در نظر
گرفته شده است. بافنههای این پژوهش نشان میدهد که میزان سلامت
اجنماعی دانشجویان در سطح متوسط رو به بالا میباشد و بین متغیرهای
دسترسی به امکانات و خدمات محیطی» کیفیت زندگی» مهارتهای ارتباطی.
دینداری و جنس با متغیر سلامت اجتماعی ارتباط مستقیم و بین متغیر سن
با اسلامت اجتماعی رابطهی معکوس وجود دارد. اما بین متغبر پایگاه
اقنصادی - اجتماعی در دو بعد ذهنی و عینی با سلامت اجتماعی ارنباط
معناداری مشاهده نشده است. یافتهها نشان داد که نفاوت معناداری بین
متغیر جنس و سلامت اجتماعی وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چند
منغیره نشان میدهد که متغیرهای پژوهش در مجموع ۱۳/۱ درصد از
تغییرات مربوط به سلامت اجتماعی را تبیین میکنند.
The purpose of this study was to investigate the sociological factors affecting social health among students of Shahid Chamran University of Ahvaz. The research method is correlational and analytical. The statistical population includes all the students of Shahid Chamran University of Ahvaz in the second semester of the year 2017-2018. The sample title is intended. The findings of this study show that students' social health is moderately upward and there is a direct relationship between variables of access to facilities and services, quality of life, communication skills, religiosity and gender with social health variable and the relationship between age and social health. There is a reverse, but there is no significant relationship between socioeconomic status variables in both mental and objective dimensions with social health. The results showed that there is a significant difference between gender and social health. The results of multivariate regression show that the research variables account for 13.1% of the changes in social health.
Machine summary:
یافته های این پژوهش نشان میدهد که میزان سلامت اجتماعی دانشجویان در سطح متوسط رو به بالا میباشد و بین متغیرهای دسترسی به امکانات و خدمات محیطی، کیفیت زندگی، مهارتهای ارتباطی، دینداری و جنس با متغیر سلامت اجتماعی ارتباط مستقیم وبین متغیر سن با سلامت اجتماعی رابطه ی معکوس وجود دارد، اما بین متغیر پایگاه اقتصادی ـاجتماعی در دو بعد ذهنی و عینی با سلامت اجتماعی ارتباط معناداری مشاهده نشده است .
(Bukharai & others, 2015) تنهایی (١٣٩٢)، در تحقیقی با عنوان "بررسی تأثیر کیفیت زندگی و دین داری در سلامت اجماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج ) در سال ٩٢-٩١" به این نتیجه رسید که سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد متوسط رو به پایین است و بین متغیرهای کیفیت زندگی، دین داری و سلامت اجتماعی رابطه ی معناداری وجود دارد (٢٠١٣ ,Tanhai).
نتایج تحقیق او بدین صورت بوده است که : بین متغیرهای مستقل پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، میزان مهارتهای ارتباطی، چگونگی گذراندن اوقات فراغت و کیفیت زندگی با متغیر وابسته سلامت اجتماعی در سطح معنیداری ٩٩ درصد رابطه ی معناداری وجود دارد (٢٠١١ ,Amini Naghadeh).
(٢٠١١) Jusot &Tubeuf مطالعه ای تحت عنوان "برخورداری از سلامت اجتماعی نابرابر در بین بزرگسالان اروپایی: با توجه به نقش اجتماع و خانواده " انجام دادند، نتایج حاکی از آن بود که میزان ثروت همبستگی معنادار و مثبتی با سلامتی در هر کشوری داشته است ، سن نیز به طور قابل ملاحظه ای سلامتی را تحت تأثیر قرار میدهد.