Abstract:
بررسی سرشت و حقیقت انسان و ابعاد وجودی او، از موضوعاتی است که همواره مورد توجه عالمان دین، فیلسوفان و روانشناسان بوده است. اندیشمندان در طول تاریخ و روان شناسان در یک قرن اخیر کوشیدهاند، وجود تشابه و تفاوت شخصیتهای مردم را بررسی کنند. و انواع شخصیتهای متفاوت را بیان کرده ا ند و نتوانستند به طور واقعی به شخصیت انسان پی ببرند. ما معتقدیم از طریق کتابهای دینی مثل قرآن و نهج البلاغه بهتر میتوان شخصیت واقعی انسان را شناخت و تقسیم بندی کرد. خطبه 32 نهجالبلاغه انسانها را به چهار گروه دنیا طلب یعنی 1- فاسدان بیکفایت که به دلیل ناتوانی به سراغ دنیا نمیروند، 2- ظالمان زورمدار که با زور و ظلم درپی دستیابی به دنیا هستند، 3- دنیاپرستان ریاکار که با تزویر و فریب دنیا را طلب میکنند و 4- زاهدین دروغین که درپی آنند تا مردم آنها را قانع و زاهد بپندارند. و گروهی که قابل مقایسه با این چهار گروه نیستند یعنی مردان خدا که دنیا را گذرگاه آخرت دانسته و با ایمان و عمل صالح آماده سرای آخرت میشوند، تقسیم کردهاند. در این مقاله ویژگیهای این گروهها و تفاوت آنها با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است. این تقسیم بندی نشان دهنده اهمیّت عقیده در ساختار شخصیت انسان و تشخیص خصوصیات متمایز کننده او است و نیز رفتار انسان را به شکلی خاص و مشخص که موجب تمایز او از دیگران شود جهت میدهد.
دراســة الفطرة البشــریة وحقیقة الانســان وابعاده الوجودیة من المواضــیع التی کان یهتم بها علی مر الزمان العلماء فی الدین والفلاسفة وعلماء النفس. فحاول المفکرون علی مر الزمان وعلماء النفس فی القرن الاخیر أن یدرسوا وجوه التشابه والخلاف بین الشـخصـیات. ولم ینجحوا أن یتعرفوا علی الشـخصـیة الانسـانیة کما یستحق. و نحن نعتقد بانه یمکن التعرف علی الانســـان و انواعه بالقرآن ونهج البلاغة أکثر من الکتب الاخری.. تقسـم خطبة ۳۲ من نهج البلاغة الشـخصـیة الانسانیة باربعة اقسام: طالب الـدنیـا یعنی ۱- المفســـدون الذین لا کفاءة لهم فلا یمیلون الی الدنیا لضـــعفهم ۲- الظالمون السلطویون یلتمسون الدنیا بالظلم والسلطة ۳- عبید الدنیا یلتمسون الدنیا یریـدون الـدنیـا بـالرئـاء والتزویر والخـداع. ۴- الزاهـدون الکاذبون الذین یتوقعون أن
یعتبرهم النـاس أهـل القنوت والزهد. والقســـم الذی لا یمکن قیاســـهم بالاربعة عباد الرحمن الـذین یعتبرون الـدنیـا معبرا الی الآخرة ویعـدون انفســـهم بـالایمان والعمل
الصـالح للآخرة. یدرس المقال اوصـاف الاقسـام وممیزاتهم. فهذا التقسیم یدل علی اهمیة العقیدة فی بناء شـخصـیة الانسان وتمییزه بالخصائص عن الآخرین کما توجه السلوک الانسانی بشکلی خاص یمیزه عن الآخرین.
The study of the nature and truth of man and his existential dimensions are subjects that have always been of interest to scholars, philosophers, and psychologists. Scientists throughout history and psychologists over the last century have tried to examine the similarities and differences between people's personalities. They have expressed different kinds of personalities and could not really understand the human personality. We believe that through religious books such as the Quran and Nahj al-Balagha we can better understand and classify the true human personality. Sermon 32 of Nahjul Balagha divides humans into four groups of the worldling Incompetent corrupt, who do not reach the world because of their inability; Tyrant oppressors who seek the world by force and cruelty; hypocritical worldlings who seek the world by trickery and deception, false ascetics are the ones who try to make people believe them. There is a group that is not comparable to these four groups, namely the believers, who consider the world as the crossroads of the Hereafter and are prepared for the hereafter by faith and good deed. In this article, the characteristics of these groupsand their differences with each other are studied. This classification reflects the importance of belief in the structure of human personality and the recognition of his distinctive characteristics, as well as directing human behaviour in a specific and distinctive manner that distinguishes it from others