Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضرء بررسی تاثیر گفتمان جهانی شدن بر گفتمانهای حاکم در جهان اسلام
و چگونگی ظهور اسلام سیاسی سلفی جهادی در پرتو امواج جهانی شدن است. فرضیه مورد آزمون نیز
عبارت است از اینکه: «جهانی شدن, با به چالش کشیدن هویت رسمی حاکم بر دولتهاء ضمن هموار
کردن بستر ظهور گفتمان اسلام سیاسی سلفی جهادی, چالشی بنیادین در تداوم مناسبات قدرت
سنتی محسوب میشود». نتایج حاصل از پژوهش که با روش تحلیل گفتمان و با استمداد از نظریات
ارنستو لاکلا و شانتال موف به دست آمده, نشان میدهد که جهانی شدن در برخی کشورهای اسلامی با
به چالش کشیدن گفتمانهای حاکم و تک ضرورت هویتیابی و عطش جستجوی معنا را تشدید
کرده است. یکی از پاسخهایی است که به این نیاز داده شده است. آنها با گزینش معنا و
انحصاری کردن آن» انرژی خود را صرف به کار بستن معانی و ویژگیهای برگزیده میکنند. بازسازی
معنا توسط گروههای سلفی, با تکیه بر مفاهیم جمعی همچون شریعت. رهبری, جهادء
تفاسیر دینی حداکثری و اجتماع صورت میپذیرد. این مسئله آینده مناسبات قدرت را در برخی
کشورهای اسلامی به شدت تحت قرار داده است.
The main purpose of the present study is to investigate the impact of globalization discourse on the dominant discourses in the Islamic world and how the emergence of Jihadist Salafi political Islam in the light of the waves of globalization. The hypothesis under consideration is that: "Globalization, by challenging the official identity of states while paving the way for the emergence of Salafi Jihad political discourse, constitutes a fundamental challenge to the continuation of traditional power relations. " The results obtained through the discourse analysis method and using the theories of Ernesto Lacla and Chantal Mouf show that globalization in some Islamic countries challenges the necessity of identity discovery and the thirst for meaning-seeking by challenging the dominant and single-discourse discourses. Has done. Salafism is one of the answers to this need. By choosing meaning and monopolizing it, they devote their energies to applying selected meanings and attributes. Meaning is restored by Salafist groups, relying on collective concepts such as Shari'ah, leadership, jihad, altruism, maximally religious and community interpretations. This has greatly affected the future of power relations in some Islamic countries.