Abstract:
این تحقیق با هدف طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر توسعه سرمایه اجتماعی برای آموزش عالی ایران انجام شد. تحقیق از نوع کاربردی به روش تحلیلی-اکتشافی بود، جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت علمی 5 دانشگاه آزاد اسلامی ایران به تعداد 2468 نفر و کل اعضای کارشناسان اجرایی و آموزشی آن 3049 نفر بود. از نمونهگیری هدفمند به روش تصادفی طبقهای و فرمول کوکران، برای انتخاب نمونه کمک گرفته شد و تعداد اعضای هیأت علمی 179 نفر و تعداد نمونه کارشناسان اجرایی و آموزشی 221 نفر که به طور جمع 400 نفر بودند، انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مصاحبه و پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای خی دو و ویلکاکسون و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی (اهداف، محتوا، مواد و روشهای آموزشی، ارزشیابی) و ابعاد سرمایه اجتماعی (ساختاری، شناختی، ارتباطی) در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد بارعاملی اهداف 92/0 و ارزشیابی 77/0 در مؤلفههای سرمایه اجتماعی به ترتیب شناختی و ارتباطی و ساختاری و بار عاملی محتوا 91/0 به ترتیب ارتباطی و شناختی و ساختاری و بار عاملی مواد و روشهای آموزشی 82/0 به ترتیب شناختی و ساختاری و ارتباطی میباشد. در نتیجه طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر توسعه سرمایه اجتماعی در آموزش عالی ایران معنادار میباشد
This research was aimed at designing and validating a curriculum model based on the development of social capital for higher education in Iran. Research is an applied & analytic-exploratory method. The statistical population of the study consisted of faculty members of 5 Islamic Azad University branches with the number of 2,468 people and the total number of members of its executive and educational experts is 3049 people. For sampling, the purposeful sample was stratified randomly and using Cochran formula. The sample size of the faculty members was 179 and the number of samples of executive and educational experts were 221 individuals who were totally 400 individuals. The study tools included interview and questionnaire. to analyze the data Chi-square and Wilcoxon tests and confirmatory factor analysis were used. In the designing and validating of the curriculum pattern (goals, content, materials and methods of training, evaluation) and dimensions of social capital (structural, cognitive, and communicative) were considered. The results showed that the factor load of the goals was 0.92 and the evaluation of 0.77 in the components of social capital in the order of sociological and communicational and structural load and the content load factor was 0.91 in terms of cognitive and structural relation and factor load of the materials and methods of training 0.82 is a sequence of cognitive, structural and communication. As a result, designing and validating a curriculum model based on the development of social capital in Iran's higher education is meaningful
Machine summary:
پس سرمايه اجتماعي را ميتوان حاصل پديده هاي اعتماد متقابل ، تعامل 1 Social capital 2 Soogwan 3 Kwon and Adler 4 Interdisciplinary 5 Woolcock and Narayan اجتماعي متقابل ، گروه هاي اجتماعي، احساس هويت جمعي و گروهي و کار گروهي در يک سيستم اجتماعي دانست (احمدي و فيض آبادي، ١٣٩٠، ص ٣٦).
بخش کيفي مولفه هاي اصلي سرمايه اجتماعي در دانشگاه کدامند؟ دربخش کيفي براساس ٩ سوال مطرح شده ، در بخش کمي الگوي برنامه درسي شامل ٤ شاخص اهداف ، محتوا، مواد و روش هاي آموزشي و ارزشيابي است .
- سرمايه ساختاري، شناختي و ارتباطي با توجه به يافته هاي حاصل از پژوهش و معيار تعيين شده ، ميزان کلي مطلوبيت مؤلفه ساختاري در گروه متخصصين و کارشناسان اجرايي و آموزشي به ترتيب ٢/٣٣ و ٢/٥٤ ، براي مولفه شناختي، به ترتيب ٢/٣٢ و ٢/٥٨ و براي مولفه ارتباطي، به ترتيب ٢/٢٤ و ٢/٥٨ ميباشد که در دامنۀ معني داري در سطح نسبتا مطلوب قرار دارند.
آموزش عالي بايد بداند چه انتظاري براي توسعه سرمايه اجتماعي از نظام آموزشي دارد وآن انتظار را در هريک از الگوهاي برنامه درسي اعمال نموده و سپس از طريق الگوي منسجم و آموزش هاي مداوم و ضمن خدمت به متخصصان (هيأت علمي) و کارشناسان اجرايي و آموزشي و ساير اعضاي سازماني انتقال دهد.
الگوي برنامه درسي وضع موجود در زمينه توسعه سرمايه اجتماعي و پاسخ به انتظارات متخصصان (هيأت علمي) و کارشناسان اجرايي و آموزشي ضعيف عمل کرده است .
هدف از طراحي مدل کاهش فاصله بين وضع موجود و وضع مطلوب الگوي برنامه درسي در سرمايه اجتماعي آموزش عالي است وتمام تلاش آن براي توسعه همه مولفه ها است .