Abstract:
اهداف خودتعیینگری به معنای توانایی تشخیص، تعیین اهداف و دستیابی به هدف بر اساس شناخت و ارزیابی خود است. این توانایی برای رشد سالم نوجوانان ضروری است. خودتعیینگری تحت تاثیر دانش، مهارتها، عقاید و عوامل زمینهای است که در محیط زندگی افراد وجود دارد. از آنجا که خودتعیینگری یک عامل ضروری برای داشتن یک زندگی موفقیتآمیز است، ارزیابی آن و مهارتهای زمینهساز آن نیز مهم هستند. با این حال ابزاری به زبان فارسی برای ارزیابی آن وجود ندارد. هدف مطالعه حاضر، تهیه نسخه فارسی و تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودتعیینگری دانشآموز شامل روایی صوری، محتوایی و روایی سازه، همچنین همسانی درونی و پایایی آزمونبازآزمون در دانشآموزان ۱۴ تا ۱۸ سال است.
روش بررسی در این مطالعه روششناسی، مقیاس خودتعیینگری دانشآموز بر اساس برنامه «ارزیابی بینالمللی کیفیت زندگی» به زبان فارسی ترجمه و از نظر روایی و پایایی بررسی شد. نمونه پژوهش شامل ۴۹۸ دانشآموز دبیرستانی (میانگین و انحراف معیار سنی ۹/۰±۱۵/۱۵؛ ۲۷۷ دختر و ۲۲۱ پسر) بود که بر اساس نمونهگیری دردسترس و با حداکثر تنوع، در شهر تهران بررسی شدند. این نمونهها از طریق پرسشنامه خودگزارشگری نوجوان به دو گروه با و بدون علائم هیجانی و رفتاری تقسیم شدند. روایی صوری ابزار بر اساس نظر نوجوانان و خبرگان شرکتکننده در پژوهش بررسی شد. شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا برای هریک از گویههای ابزار محاسبه شد. روایی سازه از طریق روش مقایسه گروههای شناختهشده (شامل جنسیت و در معرض خطر اختلالات هیجانی و رفتاری بودن) و پایایی همسانی درونی با محاسبه ضریب کودر ریچاردسون و پایایی آزمونبازآزمون با استفاده از ضریب همبستگی درونخوشهای روی ۱۶ دانشآموز با فاصله زمانی ۱۴ روز محاسبه شد.
یافتهها در نسخه فارسی مقیاس خودتعیینگری دانشآموز چهار گویه از گویههای نسخه اصلی حذف شد. روایی صوری نسخه فارسی مقیاس خودتعیینگری نوجوان پس از اصلاحات لازم مناسب تشخیص داده شد. شاخص و نسبت روایی محتوا نشان داد گویهها روایی محتوای مطلوبی دارند. تحلیل مقایسه بین گروههای شناختهشده نشان داد میانگین خودتعیینگری بین گروه جنسیت و گروه در معرض خطر اختلالات هیجانیرفتاری در تمامی زیرمقیاسها بالاتر و در بیشتر ابعاد معنادار (۰/۰۰۱>P) بود. ضریب کودر ریچاردسون برای کل ابزار ۰/۸۹ و برای پنج زیرمقیاس در محدوده ۰/۵۱ تا ۰/۷۲ بود. ضریب همبستگی درونخوشهای برابر با ۰/۹۸، با سطح اطمینان ۹۵ درصد و فاصله اطمینان ۰/۹۵ تا۰/۹۸ حاکی از ثبات مطلوب ابزار است.
نتیجهگیری بر اساس این مطالعه، نسخه فارسی مقیاس خودتعیینگری دانشآموز روایی صوری، محتوا و سازه و همچنین پایایی خوبی بین دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران دارد. بنابراین میتوان از آن در زمینههای بالینی و تحقیقاتی برای ارزیابی خودتعیینگری با اهداف مختلف استفاده کرد. با توجه به اهمیت خودتعیینگری در دوره نوجوانی، جای تحقیقات بسیاری با استفاده از ابزار موردبررسی در این پژوهش وجود دارد تا مشکلات احتمالی دانشآموزان دبیرستانی در خودتعیینگری مشخص، و آموزشهای ویژه مربوط به آن طراحی شود.
Objective Self-determination is the ability of recognizing, setting and achieving goals based on knowledge
and self-assessment. This ability is essential for the healthy development of adolescents. Self-determination
is influenced by knowledge, skills, beliefs, and contextual factors that exist in one's living environment.
Since it is an essential element for having a successful life, its assessment and related skills are
also important; however, there is no assessment tool for its measurement in Iranian population. The aim
of this study was to translate the Self-Determination Student Scale (SSDS) into Persian and determine
its psychometric properties including face, content, and construct validity as well as internal consistency
and test-retest reliability in adolescents aged 14-18 years.
Materials & Methods In this methodological study, the SSDS was translated into Persian to be used on
Iranian population and validated according to the International Quality of Life Assessment (IQOLA) protocol.
Samples were 498 high school students (mean age = 15.15±0.9; 227 females and 221 males) who
were selected using convenience sampling technique with maximum diversity in Tehran. They were divided
into two groups of with and without emotional/behavioral symptoms using the Youth Self-Report
tool. The face validity of the translated SSDS was determined based on the opinions of samples and
experts. The Content Validity Index (CVI) and Content Validity Ratio (CVR) were also calculated for each
items of the translated version. The construct validity was tested by comparing known groups (gender
groups and groups at risk of emotional/behavioral disorders). Moreover, its internal consistency was
estimated by Kuder-Richardson formula, and test-retest reliability was tested using Intraclass Correlation
Coefficient (ICC) on 16 students with a time interval of 14 days.
Results In the Persian version of SDSS, 4 items were removed from the original version. After confirmation
of its face validity after modification, it was found that its items had appropriate content validity
based on CVI and CVR scores. The mean of self-determination score under all subscales and most of
items was significant between the gender group and the group at risk of emotional/behavioral disorders
(P< 0.001). The Kuder-Richardson coefficient was obtained 0.89 and for five subscales, it was in a range
of 0.51 to 0.72. The ICC (0.98; 95% CI:0.95 to 0.98) approved the good reliability of the instrument.
Conclusion The Persian version of SDSS had good validity (face, content, and construct) and reliability
after testing it on the high school students. Therefore, it can be used in clinical and research studies to
assess the self-determination of students. Considering the importance of self-definition in adolescence,
there is a need for further studies using the SDSS to highlight the potential problems of high school students
in self-determination and designing related training programs.