Abstract:
این مقاله متشکل از دو بخش زیباییشناسی(رنگبندی، چیدمان رنگی یا همنشینی رنگها در متن بافته) و فنشناسی (رنگرزی) است. در بخش نخست، به مطالعه، بررسی و تحلیل زیباییشناختی شامل رنگبندی و عوامل تأثیرگذار بر چیدمان رنگی نخها که بهوجودآورندهی نقشها هستند، پرداخته شدهاست. در بخش دوم نیز به عرصه فنشناختی رنگهای بهکار رفته در دستبافتههای قشقایی شامل رنگزاها، چرخهی(دایره) رنگ، طبقهبندی رنگزاهای اصلی، ترکیبات و نحوهی تولید رنگها و طیفهای مختلف آن پرداخته شدهاست. یافتههای این مقاله بیشتر و بهطور عمده بر اساس مطالعات و تحلیل میدانی استوار است. این یافتهها به اجمال عبارتاند از : تأثیر عواملی نظیر دریافتهای محیطی، طبیعت و عناصر آن و نیز عوامل فرهنگی شامل جنبههای جمعی و قومی(باورها، آداب و سنن، آموزههای پیشینیان) و نیز جنبههای فردی(ذوق و سلیقه، تخیل و تعقل، ابتکارات فردی و تمنیّات روحی و درونی) در رنگبندی و رنگرزی و نیز کشف و طبقهبندی رنگهای مورد استفاده در دستبافتههای عشایری و خاصه قشقایی به دو طبقهی اصلی(متغیر و ثابت) و فرعی یا ترکیبی، همچنین مستندنگاری 33 فرمول رنگرزی در عشایر قشقایی از گذشته تا کنون. پژوهش پیش رو، برای نخستین بار بهویژه در حوزه رنگرزی، مستندنگاری و طبقهبندی رنگزاها و ترکیبات رنگی، نگارش شدهاست. این مقاله از نوع بنیادین و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانهای است.
Hand woven by nomads Qashqai as symbols of indigenous and ethnic arts and enjoys both functional and aesthetic features. colors, designs and elements of art and the aesthetic dimension of hand dyed and woven by nomads and have the fan base of cognitive processes. So that each of these dimensions may be suitable and appropriate vehicle for scientific study (cognitive technologies), ethnological, artistic (aesthetic) and is Semiotic. qashqaeis colors woven in two main categories and sub-divided. While its primary colors divided into two categories: primary colors, fixed and variable pick the colors. Primary colors, secondary colors as well as a combination of fixed and other dyes produced. in this paper, the study circle, color, aesthetic aspects, including color (color layout) and cognitive techniques such as dyeing, in dstbafth of qashqaees attention. From this perspective, this study indicates for the first time in the study area have been done by nomadic weaving.this article is The purpose of this research are fundamental and that is a cross-sectional method. Practices as well as the compilation of the field of library and more.
Machine summary:
اين يافته ها به اجمال عبارت اند از : تأثير عواملي نظير دريافـت - هاي محيطي، طبيعت و عناصر آن و نيز عوامل فرهنگي شامل جنبه هاي جمعي و قومي(باورها، آداب و سـنن ، آمـوزه - هاي پيشينيان ) و نيز جنبه هاي فردي(ذوق و سليقه ، تخيل و تعقـل ، ابتکـارات فـردي و تمنيـات روحـي و درونـي) در رنگ بندي و رنگرزي و نيز کشف و طبقه بندي رنگ هاي مورد استفاده در دست بافته هاي عشايري و خاصه قشـقايي بـه دو طبقه ي اصلي(متغير و ثابت ) و فرعي يا ترکيبي، هم چنين مستندنگاري ٣٣ فرمـول رنگـرزي در عشـاير قشـقايي از گذشته تا کنون .
در يکي از گفتگوهاي نگارنده در فروردين ١٣٩٤ در کانون اسکان چشمه رحمان و گل افشان (شهرستان سـميرم – جنـوب اصفهان )، با بافندگان طايفه ي دره شوري(١٥ نفر) و شش بلوکي(١٥ نفر)، در ارتباط با چگونگي رنـگ بنـدي در دسـت - بافته هاي قشقايي و عوامل مؤثر در آن سؤال شد که آيا عقايد و باورها در نظام رنگ بندي و يا رنگرزي نقش دارند؟ کـه از اين تعداد، ٩ نفر از بافندگان باتجربه و مسن تر از طايفه ي دره شوري تيره ي ايمانلو که بسياري از باورها و سنن ايلـي را از گذشتگان خويش به ارث برده و در سينه ي خود حفظ کرده بودند، به دو مـورد از ايـن عوامـل و مؤلفـه هـا اشـاره داشتند.
Analyzing the color woven Qashqaei Mohammad Afrough : Assistant Professor at Arak University Fathali GHashqaifar : coach at kashan University Abstrac Hand woven by nomads qashqai as symbols of indigenous and ethnic arts and enjoys both functional and aesthetic features.