Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین نیمرخهای انگیزشی دانشآموزان و مقایسه نیمرخهای تعیین شده از نقطه نظر خرده مقیاسهای پیوند با مدرسه بود. روش پژوهش علّی - مقایسه ای بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر قم و نمونه پژوهش نیز شامل 217 دانشآموز بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب شدند. جهت اندازهگیری داده ها از مقیاس پیوند با مدرسه رضاییشریف و همکاران (1394) با آلفای کرونباخ 0.92 و مقیاس جهتگیری انگیزشی الیوت و مک گروگور با آلفای کرونباخ 0.66 (2001) استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای پژوهش از روشهای تجزیه و تحلیل خوشهای، مانوا و آزمون پیگیری توکی طی نرم افزار «اس. پی. اس. اس.» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان دهنده سه نیمرخ انگیزش؛ چندگانه، بیانگیزشی و تبحرگرا - عملکردگرا در میان دانشآموزان بود. نتیجه تحلیل مانوا نشان داد؛ به جزء خرده مقیاس مشارکت در مدرسه، در بقیه خرده مقیاسهای پیوند با مدرسه (دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه) بین دانشآموزان با نیمرخهای انگیزش چندگانه، بیانگیزشی و تبحرگرا – عملکردگرا، تفاوت معنادار وجود دارد. یافته دیگر نشان داد که دانشآموزان دارای نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا - عملکردگرا دارای دلبستگی به معلم، دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه بیشتر نسبت به نمیرخ بیانگیزشی هستند و نیز بین دو نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا - عملکردگرا از لحاظ پیوند با مدرسه و خرده مقیاسهای آن تفاوت معنادار وجود ندارد. یافتهها میتواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانشآموزان، در طول سالهای تحصیلی، اقدامات مؤثری را انجام دهند.
the present study aimed to determine the motivational profiles (clusters) of students and to compare their school bonding considering these profiles. This study was conducted with a comparative-descriptive method. The participants were 217 high school students who completed the Rezaiisharif and colleague school bonding Questionnaire and Elliot and Mcgregor Goal oriented achievement Questionnaire that were choose by multiple cluster sampling method. The methods of cluster analysis, MANOVA and Tukey test were used for data analysis using SPSS software. Expect take part in school subscale other subscales are (school attachment, personal attachment, belief and commitment to school) are different between motivation cluster, mastery goal orientation- performance goal orientation, and multiple motivation cluster, findings showed that multiple motivation cluster and mastery goal orientation- performance goal orientation have better school and teacher attachment, personal attachment, belief and commitment to school to without motivation cluster. The findings of this study will help those involved in the field of education make effective attempts by planning helpful educational program, so promote the students’ learning motivations, during the academic years.