Abstract:
موضوع این مقاله بررسی تحلیلی جایگاه بازی در تعلیم و تربیت کودکان از نظر مکاتب غربی و اسلام به روش کتابخانهای(توصیفی-تحلیلی) است. که به علت گستردگی و همپوشانی مکاتب غربی فقط به بیان دیدگاه پیاژه و فروید پرداختیم. از نظر اسلام بازی در تعلیم و تربیت کودک تاثیر بسیاری دارد و باعث رشد همهجانبه ابعاد شخصیت او میشود. پیاژه معتقد است که فعالیتها و بازیهای کودک تحت تاثیر رشد ذهنی اوست و متناسب با رشد ذهنی او فعالیتها و بازیهایش پیچیدهتر میشود. فروید نیز بازی کودک را وسیلهای برای کسب لذت میداند که متناسب با رشد جنسی کودک بازیهایش تغییر میکند. به طور کلی هر سه دیدگاه بر این باورند که بازی باعث رشد همه جانبه کودک میشود و در تعلیم وتربیت کودک موثر است. زیرا کودک در بازی مهارتهایی را فرامیگیرد که با آنها میتواند با محیط سازگار شود و در آینده هنگام برخورد با مشکلات رفتار مناسبی از خود نشان دهند.
Machine summary:
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیامنورهمدان چکیده موضوع این مقاله بررسی تحلیلی جایگاه بازی در تعلیم و تربیت کودکان از نظر مکاتب غربی و اسلام به روش کتابخانهای(توصیفی-تحلیلی) است.
از نظر اسلام بازی در تعلیم و تربیت کودک تأثیر بسیاری دارد و باعث رشد همهجانبه ابعاد شخصیت او میشود.
به طور کلی هر سه دیدگاه بر این باورند که بازی باعث رشد همه جانبه کودک میشود و در تعلیم وتربیت کودک مؤثر است.
خارج از معناي لعب به معناي بازیچه که بار معنایی منفی دارد و درباره بزرگسالان به کار می رود ، در اسلام بازي جسمی براي کودکان و بازي هایی که به تربیت روح انسان کمک نماید، ستوده شده است.
(بهشتی،1390) 2-5 نظر اسلام درباره جایگاه بازی بر تربیت کودک خداوند در قران کریم به همه ابعاد زندگی بشر توجه نموده و راهنمایی لازم برای سعادت انسان در دنیا و آخرت را مبذول داشته است.
(کاردان،1381) 3-3 نظر پیاژه درباره تربیت پیاژه در زمینه تربیت مینویسد:«در تربیت همکاری کودکان با یکدیگر به اندازه عمل بزرگسالان اهمیت دارد و این همکاری از لحاظ عقلی بهتر میتواند مبادله واقعی اندیشه و گفت و شنود را که قادر به پرورش ذهن نقاد و عینیت و تفکر منطقی است تسهیل کند.
(انگجی و عسگری،1385) پیاژه بر این باور بود که بازی نقش ارزنده ای در تعلیم وتربیت کودک دارد و باعث رشد همه جانبه کودک میشود.
بنابراین هر سه دیدگاه(اسلام، پیاژه و فروید) بر این باورند که بازی باعث رشد همه جانبه کودک میشود وبر تعلیم وتربیت کودک تأثیر بسزایی دارد.