Abstract:
منطقه ۳ شهر ساری، با توجه قرارگیری در پهنه لرزهخیز، از یک سو، و آسیبپذیری ناشی از فرسودگی بافت، از سوی دیگر، در معرض خطر بالای زمینلرزه است. از این رو برنامهریزی برای بازسازی و بهویژه تامین مسکن دائم پس از زلزله احتمالی ضرورت دارد. یکی از مهمترین بخشهای برنامه مزبور ترغیب مشارکت اجتماع محلی در بازسازی مسکن است که چالشهای فراوانی در پی دارد. در مقاله حاضر، با توجه به فقدان دستورالعملهای راهنما در زمینه چگونگی ایجاد ارتباط میان تلاشهای بازسازی با مشارکت، شکلهای مقتضی مشارکت جمعی در تامین مسکن دائم پس از زلزله در منطقه مذکور بررسی میشود. نتایج این تحقیق میتواند به تسریع و ارتقای کارایی مشارکت جمعی در بازسازی مسکن در شرایط پیچیده و آشفته پس از وقوع زلزله کمک کند.
در این تحقیق، با روش نمونه موردی و با استفاده از ابزار مشاهده و مصاحبه نیمهساختارمند، مضامین اصلی مشارکت جمعی، که از متون تخصصی موضوع برگرفته شدهاند، در منطقه بررسی میشود. انتخاب نمونهها بر اساس نمونهگیری هدفمند و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مضمون صورت گرفته است. نتایج حاصل از مطالعات میدانی پس از اعتبارسنجی از طریق دریافت نظرات متخصصان به روش دلفی، در تعیین شکلهای مقتضی مشارکت جمعی در بازسازی مسکن دائم در منطقه یادشده استفاده شده است.
پس از مجموع بررسیها جلب رضایتمندی ساکنان مهمترین «هدف مشارکت» تعیین گردید و خانوارهای آسیبپذیر، سازندگان محلی، و متخصصان محیط مصنوع با عنوان «مشارکتکنندگان کلیدی» بازسازی مسکن شناخته شدند. با توجه به هدف یادشده و زمان و ظرفیت مشارکتکنندگان، «سطح مقتضی مشارکت» در هر یک از مراحل پنجگانه بازسازی مسکن تعیین گردید و بر اساس سطوح مزبور «روشهای مشارکت» شامل جلسات جمعی، مصاحبههای انفرادی، و صحبتهای غیر رسمی برای حصول اهداف مشارکت مناسب شناخته شدند. درنهایت «منابع مورد نیاز» برای مشارکت موثر ذینفعان در تامین مسکن دائم شناسایی و در قالب چهار مقوله اجتماعی، مالی، فنی، و قانونی دستهبندی شدند.
Due to its location in a seismic zone on one hand, and the vulnerability caused by dereliction on the other, the District 3 of Sari is highly exposed to earthquake hazards, making the planning of post-earthquake reconstruction all the more necessary. One of the most important aspects of any such plan is attracting stakeholders’ the participation, which faces many challenges. The present paper examines appropriate forms of community participation in providing post-earthquake permanent housing in the absence of a guideline. The results of this research can enhance the effectiveness of community participation in housing reconstruction in the complicated, chaotic conditions after an earthquake.
The research was conducted based on case studies using observations and semi-structured interviews, and using them to explore the main themes of community participation extracted from the literature review in the studied region. Purposeful sample selections were made and data were analysed using thematic analyses. After the validating the results of qualitative analyses through expert opinion elicitation by Delphi method, it was used to determine appropriate forms of community participation in the reconstruction of permanent housing in the District 3 of Sari.
The results show that resident satisfaction is the most important ‘participation target’, with vulnerable households, local builders, and built-environment professionals also identified as ‘key participants’. With the above target, as well as time and participation capacities in mind, the ’appropriate participation levels’ were established for each of the five stages of housing reconstruction. Based on these levels, ‘participation methods’ including community meetings, individual interviews, and informal talks were identified as appropriate methods of participation to achieve the purposes of community participation. Finally, the ‘required resources’ for effective stakeholder participation in post-earthquake housing were identified and categorised into four categories including social, financial, technical, and legal resources.