Abstract:
گردشگری روستایی یکی از صنایع بزرگ می باشد که می تواند در راستای رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی موثر واقع شود. این صنعت همانگونه که بر مکان های گردشگری اثر گذار می باشد بر جوامع میزبان و گردشگران نیز اثرگذار است، نواحی ساحلی به طور گسترده ای از این صنعت تاثیر می پذیرند.
اگر چه اغلب تحقیقات بر مزایای گردشگری روستایی تاکید دارد اما شواهد نشان می دهد مزایای گردشگری متوجه گردشگران می گردد نه جوامع روستایی. این تحقیق، ساکنین درک از اثرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی گردشگری بر رفتارها و تصمیمات ساکنین در راستای توسعه و برنامه ریزی مورد بررسی قرار می گیرد. قلمرو این تحقیق روستای چمخاله واقع در ناحیه شمالی کشور ایران می باشد. روش این تحقیق بر اساس 100 پرسش نامه که توسط خانوارهای روستایی پر شده است می باشد. پرسش نامه بر اساس مدل لیکرت می باشد. نتایج این تحقیق فرضیه اصلی را که می گوید سطح مزایای شخصی مقیمان به ویژه مزیت های اقتصادی از گردشگری درک آنها را تحت تاثیر قرار می دهند تایید می نماید، این در حالی است که اثرات فرهنگی، اجتماعی و محیطی گردشگری باعث رضایت خاطر جوامع روستایی نمی باشد
Machine summary:
روستاي چمخاله نيز يکي از روستاهاي ساحلي شهرستان مي باشد که شهرت آن از نظر گردشگري حائز اهميت مي باشد، به طوري که بسياري از افراد اين شهرستان را با ساحل چمخاله مي شناسند و بدليل دسترسي آسان و ساحل زيبا بسياري از گردشگران جهت لذت بردن از فضاي آن وارد اين روستا مي شوند و اثرات بسياري بر حيات اقتصادي و اجتماعي روستائيان بر جاي مي گذارند، نکته مهمي که همواره مورد غفلت واقع مي گردد تأثيرات مثبت و سود حاصل از گردشگري است که حق جامعه ي ميزبان (روستائيان ) مي باشد و بايد از طريق اين صنعت عايد جامعه ي محلي گردد، که خود نيازمند پژوهش و برنامه ريزي صحيح در اين زمينه مي باشد.