Abstract:
با توجه به اینکه سرمایهگذاری درخور توجهی برای رشد و ارتقای سطح دانش افراد تحصیلکرده، از جمله زنان، در قالب آموزشهای دانشگاهی انجام میگیرد، اهمیت موضوع اشتغال آنها بیش از پیش آشکار میشود، زیرا با افزایش اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی میتوان به نحو شایسته و مطلوب از سرمایههای انسانی کشور بهرهبرداری کرد. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی مهارتهای تأثیرگذار بر میزان اشتغالپذیری بانوان دانشآموختة دانشگاهی است. جامعة آماری پژوهش را بانوان دانشآموختة جویای کار در استان همدان تشکیل دادند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی سهمیهای بود که برحسب جمعیت آماری موجود بانوان دانشآموخته (10431 نفر) 350 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پس از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمارههای توصیفی و تحلیلی و کاربرد نرمافزارهای SPSS و PLS انجام شد. براساس نتایج تحقیق، ارتباط مشاغل موجود در بازار کار با رشتة تحصیلی و مهارتهای کسبشدة بانوان دانشآموخته در استان همدان در حد ضعیف ارزیابی شد و محتوای آموزشی دانشگاهها پیوستگی و همپوشانی ضعیفی با نیازهای بازار کار داشتند. نتایج ضریب همبستگی نیز نشان داد بین متغیرهای سازگاری، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای فناوری اطلاعات، تمایل به اشتغال با اشتغالپذیری دانشآموختگان زن رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. سایر متغیرهای مستقل تحقیق رابطة معناداری با اشتغالپذیری دانشآموختگان نداشتند. نتایج این تحقیق نشان داد بانوان دانشآموختة استان همدان برای احراز مشاغل موجود نیازمند کسب مهارتهایی از قبیل مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارتهای عمومی و ارتباطی، مهارتهای فردی مثل تفکر انتقادی و حل مسئله، مهارتهای فنی و تخصصی و مهارتهای مدیریتی و برنامهریزیاند.
With regard to significant investment on developing and enhancing the level of university graduates' knowledge, including women, the importance of their employment becomes increasingly apparent. Because by increasing the employment of university graduates, the country's human resources can be appropriately and desirably used. The main purpose of this research is to identify and assess the skills affected on university graduated women who are seeking a job and their relationship with their employability. The statistical population of the study consisted of women seeking a work in Hamedan province. The sampling method was a proportional random method that according to the statistical population of the women (N=10431) a number of 350 women was selected. After data collection, data analysis was performed using descriptive and analytical statistics and application of software's SPSS and PLS. According to the results of the research, the relationship between the jobs in the labor market and the women’s education and skills was poorly assessed in Hamedan province and the educational content of the universities had a weak overlapping with the needs of the labor market. The results of correlation coefficient showed that there is a positive and significant relationship between the variables, women‘s compatibility, communication skills, IT skills, and willingness to work with the employability of the female graduates. The other independent variables did not show a significant relationship with the employability of the graduates. The results also showed that women in Hamedan province to acquire the current jobs need some skills such as ICT skills, public and communication skills, individual skills such as critical thinking and problem solving, technical and specialized skills, and management and planning skills.
Machine summary:
مهارت هاي تأثيرگذار بر تمايل به اشتغال و اشتغال پذيري بانوان دانش آموختة دانشگاهي در استان همدان رضا موحدي ١*، ليلا زليخايي سيار٢، معصومه باقري ٣ چکيده با توجه به اينکه سرمايه گذاري درخور توجهي براي رشد و ارتقاي سطح دانش افراد تحصيل کرده ، از جمله زنان ، در قالب آموزش هاي دانشگاهي انجام مي گيرد، اهميت موضوع اشتغال آن ها بيش از پيش آشـکار مـي شـود، زيـرا بـا افزايش اشتغال دانش آموختگان دانشگاهي مي تـوان بـه نحـو شايسـته و مطلـوب از سـرمايه هـاي انسـاني کشـور بهره برداري کرد.
نتايج آزمون t تک نمونه اي مربوط به مهارت هاي دانش آموختگان مهارت هاي دانش آموختگان ميانگين انحراف معيار مقدار t اولويت تجربة کار يا زندگي 3/13 0/905 2/512 - سازگاري 3/21 0/584 6/392 - خودکارآمدي 3/52 0/630 14/353 - مهارت هاي فردي کنترل استرس 3/47 0/969 8/669 - هوش هيجاني 3/64 0/769 14/681 - نگرش به رشته و آيندة - 10/938 0/760 3/48 شغلي جمع کل مهارت هاي فردي 3/42 0/457 15/796 4 مهارت هاي تخصصي 3/17 0/721 4/148 5 مهارت هاي بين فردي 3/50 0/619 14/120 - مهارت هاي ارتباطي يادگيري توسعة شغلي 3/51 0/634 13/870 - جمع کل مهارت هاي ارتباطي 3/50 0/547 16/029 2 مهارت هاي فناوري اطلاعات 3/02 0/884 0/337 6 مهارت هاي مديريتي 3/49 0/618 14/065 3 مهارت هاي کارآفريني 3/62 0/624 17/190 1 همچنين ، نتايج آزمون t تـک نمونـه اي نشـان مـي دهـد مقـدار t مشـاهده شـده بـراي همـة مهارت هاي اشتغال ، به جز «مهارت هـاي فنـاوري اطلاعـات »، در سـطح ٩٩ درصـد (٠٠٠٠=P) معنادار است و بين ميانگين مشاهده شده و ميانگين مورد انتظار تفاوت معناداري وجود دارد.