Abstract:
با بررسی کانالهای توزیع و عوامل مؤثر بر انتخاب نوع کانال، میتوان به کارآیی نظام بازاریابی کمک کرد. بدین منظور، با انتخاب نمونهای از دویست دامدار به روش تصادفی ساده و تکمیل پرسشنامه، دادههای لازم جمعآوری شد. سپس، با استفاده از مدل لاجیت چندگانه، عوامل مؤثر بر انتخاب نوع کانال بررسی شد. بر پایة یافتههای پژوهش، در کانالهای اول و سوم بازاریابی، شیر تولیدشده توسط دامدار به کارخانه شیر منتهی میشد، در حالی که در کانالهای دوم و چهارم بازاریابی، به مصرفکننده نهایی میرسید. همچنین، یافتهها نشان داد که با تغییر نحوه پرداخت از نقدی به صورت چک، اعتماد دامدار به خریداران محلی شیر خام در سطح شهر بیش از واسطههاست، اما با افزایش قیمت شیر، دامدار فروش به واسطهها را ترجیح میدهد؛ البته با افزایش تولید شیر، دامداران حذف واسطهها را ترجیح میدهند؛ و با افزایش فاصله تا مرکز فروش، احتمال انتقال شیر به کارخانه افزایش مییابد. در این راستا، پیشنهاد میشود که مدیران کارخانههای لبنی بر قیمت خرید از دامدار نظارت بیشتری داشته باشند و رضایت و اعتماد او را بهویژه با پرداخت نقدی بهدست آورند.
This study aimed at investigating the raw milk distribution channels and the factors affecting the channel choice to improve the effectiveness of the marketing system in Dairy Supply Chain in Kerman County of Iran. For this purpose, a simple random sample of 200 dairy farmers was collected, and respective questionnaires were completed. Then, the effective factors were determined by the use of multinomial logit model. The study results showed that in the first and third marketing channels, the product was led to milk factory while in the second and fourth marketing channels; it was delivered to the final consumer. In addition, the findings showed that change in payments caused the farmers trust local raw milk purchasers in the county more than the intermediaries while with milk prices rising, livestock breeders preferred them to sell their products; also, by increasing milk production, they preferred mediator elimination and by increasing the distance to the sales center, the likelihood of milk transfer to the plant increased. In this regard, it was recommended that dairy plant managers would monitor the purchase price from the breeders as well as gain their satisfaction and trust, especially by cash payments.
Machine summary:
از آنجا که ١٤٨/٨ هزار تن از حدود ٩١٤٠ هزار تن شير خام توليدي کشور در سال ١٣٩٤ در استان کرمان توليد شده (١٧)، پژوهش حاضر در پي شناسايي کانال هاي بازاريابي شير در شهرستان کرمان و نيز عوامل مؤثر بر انتخاب کانال هاي بازاريابي توسط دامداران اين شهرستان با استفاده از مدل لاجيت چندگانه است .
بررسي هاي يادشده ، به طور عمده ، از مدل هاي لاجيت براي دستيابي به اهداف بهره گرفته و از بين عوامل مورد نظر، تجربه يا سن و تحصيلات توليدکننده (باغدار)، مقدار و نوع ٢٤ محصول ، نحوه بسته بندي ، فاصله از محل توليد تا بازار فروش ، زمان فروش و قيمت فروش محصول مهم ترين عوامل مؤثر بر انتخاب کانال هاي بازاريابي ارزيابي شده اند.
متوسط تعداد دام و حجم شير توليدي دامداري هاي مورد مطالعه (رجوع شود به تصوير صفحه) مأخذ: يافته هاي تحقيق متغيرهاي مدل به منظور دستيابي به اطلاعات لازم براي بررسي عوامل مؤثر بر انتخاب کانال هاي بازاريابي شير توسط دامداران ، ميزان هر کدام از اين عوامل (برگرفته از مطالعات گذشته ) شامل سن ، سطح تحصيلات ، قيمت فروش شير توسط دامداران ، ميزان توليد شير دامداران ، نحوه پرداخت خريدار و فاصله دامداري تا شهر تعيين شده ، که نتايج آن در جدول ٢ آمده است .
Determinants of farmers’ choice of milk marketing channels among Sahiwal farmers in Kajiado and Narok counties, Kenya.
Factors affecting the marketing channel choice of sheep and goat farmers in the region of East Macedonia in Greece regarding the distribution of their milk production.
6th Conference on Agricultural Research Findings, Kurdistan University.