Abstract:
زمینه: رویکرد ریزوماتیک به عنوان یکی از روشهای موثر در پرورش خلاقیت میتواند به عنوان یک روش مناسب در آموزش علوم تجربی مورد توجه قرار گیرد. هدف: این پژوهش به منظور توسعه الگوی آموزشی تفکر ریزوماتیک و تاثیر آن در پرورش خلاقیت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی انجام شد. روش: پژوهش به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری تمام دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی شهر صحنه در سال تحصیلی 98- 1397 بود. جهت انتخاب نمونه مناسب دو کلاس از کلاسهای شهر صحنه که دارای امکانات آموزشی مناسب، معلمان خبره و دانشآموزان دارای معدل بالا بودند به عنوان نمونه انتخاب شد. یک کلاس 30 نفره به گروه آزمایش و یک کلاس 30 نفره به گروه گواه اختصاص یافت. ابزار پژوهش پرسشنامه خلاقیت تورنس بود. نتیجهگیری: یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد الگوی توسعه یافته تفکر ریزوماتیک باعث افزایش خلاقیت دانشآموزان در درس علوم تجربی میشود.
Background: Rhizomatic approach as one of the effective methods for creativity development can be considered as an appropriate method in teaching science. Purpose: The purpose of this research was to develop the educational model of rhizomatological thinking and its effect on creativity development of elementary school students in experimental science. Method: The research was carried out using quasi-experimental method. The statistical society of all male students was the 6th grade elementary school in the city of Sahneh during the academic year of 1397-98. In order to select an appropriate sample, two classes of Scenic City classes with appropriate educational facilities, expert teachers and high grade students were selected as samples. A 30-member class was assigned to the test group and a 30-member class to the control group. The research tool was Torrance Creativity Questionnaire. Conclusion: The findings of the covariance analysis showed that the developed pattern of rhizomatous thinking increases the creativity of students in the experimental sciences.
Machine summary:
توسعه الگوی آموزشی تفکر ریزوماتیک و تأثیر آن در پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی 1 جعفر جهانی *2 عابدین دارابی عمارتی 3 رحمت اله مرزوقی 4 مریم شفیعی سروستانی چکیده زمینه : رویکرد ریزوماتیک به عنوان یکی از روشهای مؤثر در پرورش خلاقیت میتواند بـه عنـوان یـک روش مناسب در آموزش علوم تجربی مورد توجه قرار گیرد.
عبدالله و کراموند(٢٠١٧) در مقاله ای گزارشات اخیر از آی بی ام ١(٢٠١٢) و ادوب ٢(٢٠١٢) را عنوان می کنند که نشان می دهد کارفرمایان به دنبال فکرهای خلاق در استخدام کارمندانشان هستند از این رو امری کاملا طبیعی به نظر می رسد که مدارس و خانواده ها باید به فکر پرورش خلاقیت کودکان باشند تا افرادی خلاق برای آینده آماده شوند(مهاجر، شفیعی ، عطاری ، ١٣٩٧) امروزه مهم ترین رسالت آموزشی در کشور ما جهت دهی به فعالیت های دانش آموزان است که تحقق این هدف از طریق محتوای کتب درسی امکان پذیر است و از آنجا که نظام آموزش و پرورش ایران یک نظام متمرکز بر مواد و برنامه درسی است توجه به انتخاب مواد درسی و شیوه تدریس مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است .
به دلیل تأکید بر حیطه شناختی ، تفکر تقلیدی و قالبی در دانش آموزان ، روش های منفعلانه به جای روش فعال در تدریس ، از بین رفتن چالشگری ، عدم توجه به خلاقیت در فرآیند یاددهی - یادگیری (صالحی ،١٣٩٥)، بازنگری در کتب درسی ضروری است و محتوای کتاب ها باید بتواند مهارت هایی چون 1.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش به منظور توسعه الگوی آموزشی تفکر ریزوماتیک و تأثیر آن در پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی انجام شد.