Abstract:
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر استفاده از رکن ایدهآلی نوآوری نظامیافته (تریز) بر عملکرد طراحی معماری دانشجویان انجامشده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با گروه گواه و آزمون و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری شامل دانشجویان سال سوم رشته معماری دانشگاه نجفآباد بود. گروه گواه و آزمون به صورت تصادفی انتخاب شدند و به ترتیب شامل 24 و 23 نفر بودند. در گروه گواه طراحی به صورت معمول انجام گرفت و در گروه آزمون از رکن ایدهآلی تریز در طی طراحی استفاده شد. در انتهای ترم طراحیهای انجامشده با استفاده از روش ارزیابی عملکردی توسط 3 استاد ارزیابی و دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS23 و با آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش و استفاده از رکن ایدهآلی تریز باعث بهبود عملکرد طراحی دانشجویان میشود و نمرات ارزیابی آنها به شکل معناداری بیشتر از نمرات ارزیابی گروه گواه است. نتیجهگیری: استفاده از تکنیکهای خلاقیت به ویژه تئوری تریز که مشوق هر دو نوع تفکر همگرا و واگرا است، در فرایند طراحی معماری ضروری است و آموزش آن در طی دوران تحصیل دانشجویان توصیه میشود.
Aim: The purpose of this research is to determine the effect of using Ideality pillar of TRIZ on the performance of the design of architecture students. Method: A semi-experimental research is carried out in the form of pre-test and post-test design with a control group. The statistical population includes the architecture students of Najafabad University. The research sample consists of 24 students in the control group and 23 students in the experiment group. The control groups’ design process has no training or new method but the teacher of the experimental group leads the students to use TRIZ Ideality pillar during their design. At the end of the semester, the design of all students was evaluated by using a performance assessment method by three teachers. a covariance test was used to analyze the data. Results: The results showed that teaching and using Ideality enhances the design performance of students. Conclusion: According to the findings, the use of creativity techniques, especially the theory of the TRIZ that encourages both convergent and divergent thinking, is essential in the design process of architecture. Thus, teaching TRIZ is recommended throughout the student's period of study.
Machine summary:
یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش و استفاده از رکن ایده آلی تریز باعث بهبود عملکرد طراحی دانشجویان میشود و نمرات ارزیابی آن ها به شکل معناداری بیشتر از نمرات ارزیابی گروه گواه است .
در پژوهش های متعدد به مفهوم خلاقیت ، نوآوری و ابتکار اشاره شده است (باسادور و باسادور١، ٢٠١١) (پلاکر، رانکو و هگارتی ٢، ٢٠١١) (رانکو٣، ٢٠٠٧) (قدم پور و همکاران ، ١٣٩٧) (قدم پور، بیرانوند و یوسف - / وند، ١٣٩٦) (بیدگلی، نوروزی و مقامی، ١٣٩٧) (فقیه آرام ، ١٣٩٧)؛ هر چند این تعاریف تفاوت هایی با یکدیگر دارند، اما در همگی آن ها خلاقیت ، «توانایی فرد برای تولید ایده ها، نظریهها، بینشها یا پدیده های جدید، بدیع سازی و بازسازی مجدد در علوم و سایر زمینه ها است و از نظر علمی، زیباییشناسی، تکنولوژی و اجتماعی با ارزش تلقی میشود» (بیدگلی و همکاران ، ١٣٩٧).
Bai, Zhang, Ding & Sun 8.
لذا این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر استفاده از رکن ایده آلی تریز بر عملکرد طراحی دانشجویان معماری در حوزه فعالیت حرکت کردن است .
(625-604 معیارهای مد نظر در ارزیابی عملکردی این پژوهش ، با مطالعه تحقیق های مشابه در این حوزه (طلیسچی، ایزدی، و عینیفر، ١٣٩١) (ثقفی، مظفر و موسوی، ١٣٩٤) (کریمی مشاور، ١٣٩١) (آنتونی ١، ١٩٩١) (مسعودی نژاد، ١٣٩٠) (فرهنگ ، خاک زند، چنگیز و فرشادفر، ١٣٨٨) (ندیمی، ١٣٨٩) (عظیمی، ١٣٩٢) (خاکی قصر و پورمهدی قائم مقامی، ١٣٩٧) و با 1.
A Creative Design Approach Based on TRIZ and Knowledge Fusion.
Investigation about the feasibility and impediments of TRIZ application in architectural design process, Procedia engineering, 131, 651-660.