Abstract:
در دنیای پیشرفته کنونی چنانچه سازمانی بخواهد وارد رقابت شود، باید از طریق دانش و استفاده اثربخش از آن وارد میدان عمل شود. در چنین شرایطی، ایجاد مزیت رقابتی راهبرد نیازمند نوع جدیدی از سازمانهاست که قابلیت ایجاد دانش کیفی را داشته باشند. به همین دلیل از مدیران انتظار میرود که درک عمیقی از تحولات سازمانی داشته باشند و عملکرد سازمانها را از طریق سرمایهگذاری در پروژههای مبتنی بر دانش ارتقاء دهند. مهمترین گام در این خصوص بررسی عوامل موثر در پیادهسازی مدیریت دانش و شناسایی تنگنای آن است. در این مقاله عوامل کلیدی در پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در سیمای جمهوری اسلامی ایران بررسی و شناسایی شدهاند. پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده که به روش دادهبنیاد انجام شده است. در این تحقیق از روش نمونهگیری گلوله برفی و از تکنیک مصاحبه عمیق برای گردآوری اطلاعات تا زمان حصول اشباع نظری استفاده شده است. نتایج نشان داد از نظر خبرگان عوامل کلیدی در پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در سیمای جمهوری اسلامی ایران عبارتاند از: جهتگیری راهبردی داناییمحور، زیرساخت سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی، توسعه منابع انسانی، فرهنگ مشارکتی، درگیری افراد صاحب دانش، سازگاری با دانش روز و انعطافپذیری.
In the modern world, if an organization wants to compete, it must be put into practice through knowledge and effective use. In such a situation, the creation of competitive advantage of the strategy requires a new kind of organization that has the ability to create quality knowledge. For this reason, managers are expected to have a profound understanding of organizational developments and enhance the performance of organizations through investing in knowledge-based projects. The most important step in this regard is to examine the effective factors in implementing knowledge management and identify its bottlenecks. In this article, key factors in the implementation of the knowledge management system in the IRIB(TV)have been identified. The present study was a qualitative study which was carried out by means of Foundation Data. In this research, snowball sampling method was used along with deep interview technique to collect information until theoretical saturation was obtained. The results showed that the key factors in knowledge management system implementation in the IRIB (TV) are: strategic knowledge-based orientation, infrastructure of information and communication systems, human resources development, participatory culture, conflicts of knowledge, knowledge compatibility day and Flexibility.
Machine summary:
نتايج نشان داد از نظر خبرگان عوامل کليدي در پياده سازي سيستم مديريت دانش در سيماي جمهوري اسلامي ايران عبارت اند از: جهت گيري راهبردي داناييمحور، زيرساخت سيستم هاي اطلاعاتي و ارتباطي، توسعه منابع انساني، فرهنگ مشارکتي، درگيري افراد صاحب دانش ، سازگاري با دانش روز و انعطاف پذيري.
کدگذاري باز، محوري و انتخابي و فراواني مفاهيم استخراج شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) تجزيه و تحليل داده هاي تحقيق در خصوص عوامـل کليـدي در پيـاده سـازي مـديريت دانـش در سيماي جمهوري اسلامي ايران منجر به استخراج مقوله هاي زير شد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتيجه گيري و پيشنهاد ١- يکي از مضامين اصلي در تحقيق حاضـر وضـعيت مـديريت دانـش در برنامـه ريـزيهـاي راهبردي سازمان است که طـي آن بسـياري از مشـارکت کننـدگان و مصـاحبه شـوندگان در مـورد جايگاه مديريت دانش در حوزه سيما به ناديده گرفته شدن آن در سياست گذاريها و برنامـه ريـزي هاي راهبردي اشاره کردند.
"Excellence in knowledge Management: an Empirical Study to Identify Critical Factors and Performance Measures", Measuring Business Excellence", 7 (2).
"An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations", Journal of Strategic Information Systems.
Critical Factors in Adopting a Knowledge Management System for the Pharmaceutical Industry, 105 (2).
Critical Success Factors for Implementing Knowledge Management in Small and Medium Enterprises, Industrial management & Data Systems, 105 (3), 262-273.
Key Success Factors for Knowledge Management, Master Thesis, MBA: International Business Management& Consulting, Germany: University of Applied Sciences.
Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises.