Abstract:
زمینه و هدف: برخورداری ماماها از صلاحیت مراقبت معنوی به عنوان یکی از اعضای گروه سلامت، از اهمیت ویژهای برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد و جامعه برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر سطح سلامت معنوی دانشجویان مامایی انجام گردیده است.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون روی 56 نفر از دانشجویان واجد شرایط کارشناسی مامایی شاغل به تحصیل در دانشگاههای کرج در سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه جامع سلامت معنوی در جمعیت ایرانی استفاده شد. جلسات آموزش گروهی در مدت 16 ساعت به صورت نظری برگزار شد. برای تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار و آزمونهای تحلیلی ناپارامتری فریدمن و ویلکاکسون با استفاده از نسخه SPSS 19 استفاده شد.
یافتهها: میانگین و رتبه نمرات سلامت معنوی (در هر سه سازه بینش، گرایش و رفتار) پس از آموزش افزایش معنیدار داشت. همچنین میانگین نمره سلامت معنوی یک ماه پس از آموزش افزایش معنیدار داشت (p<0.0001). بیشترین نمره سلامت معنوی مربوط به بلافاصله پس از آموزش بود و تفاوت معنیداری بین نمرات بلافاصله و یک ماه پس از آموزش وجود نداشت (به ترتیب p=0/655، p=0/851). بین سن، معدل و ترم تحصیلی شرکتکنندگان با تفاوت میانگین نمرات سلامت معنوی ارتباط معناداری مشاهده نشد (p>0.05).
ملاحظات اخلاقی: پس از توضیح درباره اهداف پژوهش و محرمانگی اطلاعات، رضایت شفاهی شرکتکنندگان کسب گردید.
نتیجهگیری: یافتهها بر تاثیر برنامه آموزشی بر سلامت معنوی دانشجویان مورد مطالعه دلالت دارد. از این رو گنجانیدن آموزش سلامت و مراقبت معنوی در برنامه درسی دانشجویان مامایی توصیه میگردد.
Background and Aim: Midwives' competency to spiritual care is important
for improving the health of the mother and infant. This study aimed to
determine the effectiveness of educational intervention on the level of
spiritual health among midwifery students.
Materials and Methods: This quasi-experimental study was carried out with
a pretest-posttest design on 56 undergraduate midwifery students studying at
Karaj universities in the academic year of 2017-18. Sampling was done by
convenience method and comprehensive spiritual health questionnaire for
Iranian populations was used to collect data. The group educational sessions
were theoretically held within 16 hours. Mean, standard deviation, Friedman
and Wilcoxon nonparametric tests were used to data analysis by applying
SPSS 19 software.
Findings: The mean and rank score of participants’ spiritual health (in all
three structures of insight, affection and behavior) increased significantly
after educational intervention immediately, and one month after intervention
(p<0.0001). The highest score of spiritual health was obtained immediately
after intervention, and there was no significant difference between the
scores immediately and one month after intervention (p=0.655, p=0.851).
There was no significant relation between the age, academic mean and
term of the participants with the mean score difference of spiritual health
(p>0.05).
Ethical Considerations: Following the explanation of the research goal
and confidentiality of information, oral consent of the participants was
obtained.
Conclusion: The findings indicate on the effectiveness of educational
intervention on spiritual health of the studied students. Thus, inclusion of
spiritual health and care education in the education curriculum of midwifery
students is recommended.