Abstract:
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای رفتارهای تسهیلگر/بازدارنده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور در رابطه کمالگرایی و راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان با بهزیستی تحصیلی و هیجانهای پیشرفت دانشآموزان تیزهوش دختر انجام شد. ۴۰۰ دانشآموز به سیاهه شناختارهای کمالگرایی چندبعدی (کابوری، 2006)، سیاهه هیجانهای پیشرفت (عبداللهپور، 1394)، سیاهه مشغولیت تحصیلی (سالملاـآرو و آپادایا، 2012)، سیاهه فرسودگی تحصیلی (سالملاـآرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009)، سیاهه راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) و پرسشنامه رفتارهای ارتقادهنده/بازدارنده سلامت تحصیلی (صالحزاده، شکری و فتحآبادی، 1396الف) پاسخ دادند. نتایج نشان داد مدل واسطهمندی کامل رفتارهای تسهیلگر/بازدارنده در رابطه کمالگرایی و راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان با بهزیستی تحصیلی و هیجانهای پیشرفت با دادهها برازش مطلوبی داشت. در مدل مفروض تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند. در مجموع، نتایج نشان داد که بخشی از کنشوری هیجانی و بهزیستی تحصیلی نوجوانان تیزهوش در محیطهای تحصیلی از طریق مشخصههای شناختی ـ هیجانی ـ رفتاری آنها قابل تبیین است.
This study examined the mediating role of facilative and preventive behaviors of health-oriented life style on the relationship between perfectionism and cognitive emotion regulation with academic well-being and achievement emotions among gifted girl students. 400 students answered to the Multidimensional Perfectionism Cognitions Inventory (Kobori, 2006), the Achievement Emotions Questionnaire (Abdollahpour, 2015), the Schoolwork Engagement Inventory (Salmela-Aro & Upadaya, 2012), the School Burnout Inventory (Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen & Nurmi, 2009), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire-Revised (Garenofski & Kraaij, 2006) and Health-oriented life-style Questionnaire (Salehzadeh et al, 2017). Results showed that the competed mediated model of behaviors on the relationship between cognitive emotion regulation and perfectionism with academic well-being and achievement emotions had good fit to data. All of the regression weights in the hypothesized model were statistically significant. In sum, results showed that a part of emotional functioning of gifted in academic situation, can be explained through their difference in cognitive/emotional/behavioral characteristics.
Machine summary:
فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی Quarterly of Psychology of Exceptional Individuals دانشگاه علامه طباطبائی Allameh Tabataba’i University سال نهم ، شماره ٣٥، پاییز ٩٨، ص ٣٥ تا ٧١ Vol. 9, No. 35, fall 2019 ساختار علی پیشایندها و پسایندهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور در دانش آموزان سرآمد دختر سحرصوفی ١، امید شکری ٢، جلیل فتح آبادی ٣، سعید قنبری 4 تاریخ دریافت : ٩٨/٠٤/١٥ تاریخ پذیرش : ٩٨/٠٧/١٥ چکیده پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطه ای رفتارهای تسهیل گر/بازدارنده سبک زندگی تحصیلی سلامت محور در رابطه کمال گرایی و راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان با بهزیستی تحصیلی و هیجان های پیشرفت دانش آموزان تیزهوش دختر انجام شد.
به بیان دیگر، مرور شواهدی از این دست که چگونه توصیف گرهایی مانند بیش وابستگی قضاوت های خودارزش یابانه به کیفیت تجارب موفقیت آمیز در محیط های پیشرفت ، احساس کهتری، خودانتقادگریهای نه تنها ضرورت گستراندن مرزهای فکری دغدغه مندیهای پژوهشی پژوهشگران که حتی اهمیت شناسایی مولفه های سلامت تحصیلی، تمایل پژوهشگران در محدوده روان شناسی تیزهوشی را به تحلیل نظام دار پیشایندهای علی و پسایندهای طیف وسیعی از بازدارنده ها و تسهیل گرهای سبک زندگی تحصیلی باعث شده است (مرادیزاده ، ویسکرمی، میردریکوند، قدم پور و غضنفری، ١٣٩٨؛ پکران ٦، ٢٠١٧؛ پکران ، مارش ، لیختنفلد و مورایما٧، ٢٠١٧؛ لکی، شکری، سپاه منصور و ابراهیمی، ١٣٩٧؛ همتی، نوشادی و نیکدل ، ١٣٩٦؛ بوریک ، سوریک و پنزیک ٨، ٢٠١٦؛ سون ، لی و کیم ٩، ٢٠١٥؛ ویگفیلد و کمبریا١٠، ٢٠١٠).
Vicent, Inglés, Gonzálvez, Sanmartín Flores & Fernández 9.