Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش با مدل تغییر مفهومی بر نگرش به مرگ در دانش آموزان دختر پایه دهم دوره متوسطه شهر بندرگز در سال تحصیلی 98-1397 بود. بنابراین روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم دوره متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس شهرستان بندرگز (به تعداد ۲۰۰ نفر) است که از بین آنها تعداد 60 نفر (دو گروه ۳۰ نفری) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی در کلاس درس طی ۶ جلسه ۹۰ دقیقهای تحت آموزش توسط یک معلم باسابقه درس معارف اسلامی بر اساس روش آموزش مدل تغییر مفهومی شش مرحلهای قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه سنجش نگرش به مرگ وونگ و همکارانش (۱۹۹۴) بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافتهها نشان داد که میان نگرش به مرگ و مؤلفههای آن از جمله ترس از مرگ، اجتناب از مرگ، پذیرش خنثی، پذیرش گرایشی و پذیرش اجتنابی دانشآموزان بعد از آموزش با مدل تغییر مفهومی در دو گروه کنترل و آزمایش در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین آموزش با مدل تغییر مفهومی بر نگرش به مرگ در دانش آموزان تأثیر معناداری داشته است.
This study aims to investigate the effect of teaching through Conceptual Change Model on the 10th-grade female high school students’ attitude toward death in Bandargaz in the 2018-2019 academic year. The research method is quasi-experimental, with pretest-posttest design and control group. The statistical population of this study included all the 200 10th-grade female students studying in Bandargaz schools; among them 60 students were selected by simple random sampling, and were divided into experimental and control groups, each group with 30 members. The experimental group was taught in six 90-minute classroom sessions by an experienced Islamic sciences teacher who taught them through a six-step Conceptual Change Model. Data gathering tool was Death Attitude Questionnaire of Wong, Reker and Gesser (1994). Data analysis was done by multivariate analysis of covariance using SPSS-24 software. Findings showed that there was a significant difference between control and experimental groups in the posttest stage, so that it can be concluded that teaching through Conceptual Change Model has had a significant effect on the attitude of students toward death and its components (i.e., fear of death, avoidance of death, neutral acceptance, attitudinal acceptance, and avoidance acceptance).