Abstract:
انتخاب بهینهترین شیوه آموزش همگام با هدف و زمینه موضوعی که آموزش داده میشود یکی از مسائلی است که در چند دهه گذشته مورد بررسی بسیاری از پژوهشگران رشتههای مختلف قرار گرفته است. یکی از این مقولهها، بحث در چگونگی بهکارگیری شیوه آموزش انتقادی، بهعنوان یکی از یادگیرنده محورترین شیوههای آموزشی است که بین دانشجویان و استاد، روابط نه بر اساس انتقال یکطرفه اطلاعات بلکه براساس تغییر در ساختار قدرت و تبادل همه جانبه اطلاعات بنا نهاده شده است. همخوانی این شیوه آموزشی مسئله محور با جوهره محیطهای یادگیری کارگاههای معماری، امکان بهکارگیری این روش آموزشی در کارگاه معماری طرح یک کارشناسیارشد را متبادر نمود. بر این مبنا، پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر روش مذکور بر میزان انگیزش دانشجویان معماری در دروس عملی طراحی شد. دانشجویان طرح یک کارشناسیارشد در دانشگاه آزاد گرگان بهعنوان مورد مطالعاتی پژوهش انتخاب شدند. فرضیه پژوهش این بود که تأثیر آموزش انتقادی بر ایجاد انگیزش درونی در میان دانشجویان معماری در دروس طرح معنادار است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش تجزیه و تحلیل آمار، استنباطی بوده است. برای سنجش و مقایسه میزان انگیزش دانشجویان در دو حالت آموزش معمول و انتقادی از پرسشنامه استاندارد شده محیطهای یادگیری حمایتگر دسی و رایان1 استفاده شد. این پرسشنامه بر مبنای نظریه انگیزش درونی دسی و رایان که سه معیار «خودمختاری»، «احساس کفایت» و «احساس تعلق» را در رشد انگیزش درونی اساسی میداند و مدل مفهومی تحقیق حاضر نیز بر مبنای آنها تدوین و طراحی شده است. از آزمون T دو نمونه مستقل و با استفاده از نرمافزار SPSS برای مقایسه این دو روش در نمونه مورد مطالعه استفاده شده است. نتایج نشان دادند که روش آموزش انتقادی بهطور قابل توجهی نسبت به روش معمول استاد- محور سطح بیشتری از انگیزش را در دانشجویان پدید میآورد
Abstract Choosing the best teaching method appropriate to the aim and field of a subject is one of the issues that have been given focused attention by education researchers during the past few decades. Architecture, influenced by vast technologic advancements, is one of the majors which experienced fundamental changes during last decades, but its educational methods are still the same.One of the important aspects in this regard is using “critical pedagogy” introduced by “Paulo Freire” as a method which is based on Power-sharing and mutual exchange of information between the teacher and students rather than one-sided mere transfer of information. On the other hand, via Deci & Ryan “Self-Determination Theory” we know that three needs of competence, autonomy and relatedness, if are satisfied properly in a learning environment, could cause intrinsic motivation. The conceptual model of this study assumes that critical pedagogy, because of its Learner-centered nature, have the ability to increase autonomy and therefore intrinsic motivation. Thus the aim of this study is to evaluate students’ motivation under the circumstances of critical education method. For this purpose, a number of graduate students of Islamic Azad University of Gorgan attending the architectural design course (1) were chosen as the sample. In order to eliminate confounding variables to the extent possible Semester was divided in two parts and even subjects was defined in two phase so comparison between two methods of teaching could be practicable. At the end of each part students were tested by Deci & Ryan learning climate questionnaire. Results shows that critical education have a significant impact on intrinsic motivation of the participants.