Abstract:
در مقاله قبلی به بیان رزومه و فراز و نشیب های انتخاب موضوع رساله، و تعریف لغوی و اصطلاحی موضوع و سه جلسه مشاوره با حضرت استاد قوامی و مدیریت بنیاد جناب آقای قزی، برای ریل گذاری، نحوه نوشتن رساله و راه های جمع آوری مطالب کتابخانه ای و تحقیق میدانی، پرداخته شد. لازم به ذکر است که موضوع رساله کاملا منطبق بر محور دوم از فرمول(2+4) می باشد. در این نوشته به ادامه بحث کادر سازی خواهیم پرداخت.
عقل سلیم هر انسانی حکم می کند، تنها راه تحقق کادر سازی کودکان، شناخت روح و روان و توانایی های جسمی آنهاست، روانشناسان با تاسیس رشته ای بنام روانشناسی رشد، این مهم را به خوبی انجام داده اند. روانشناسی رشد، کار شناخت کودکان را از راه تشریح آغاز میکنند.
یعنی پژوهشگر در این رشته میکوشد جریان رشد را در کودکی و نوجوانی بر پایه اندیشه، احساس، انگیزه و هر نوع استعدادی که در کودک پدیدار میشود، از نظر کمی و کیفی مورد بررسی و تحقیق علمی قرار دهد.
در این مقاله و چند مقاله بعدی، به بحث درباره رشد و فرایندهای روانی کودک و نوجوان، که بر اساس منابع وماخذ علمی از زمان انعقاد نطفه تا آغاز بزرگسالی صورت گرفته است، می پردازد. این نوشته می تواند هرچند رهنمودی مختصر، اما دستاوردی سودمند برای معلمان و پرورش کارآن باشد، چراکه یکی از بنیادی ترین و کارساز ترین رشته های روانشناسی، روانشناسی رشد است.
Machine summary:
در واقع روانشناسی کودکان و نوجوانان عبارت است از: مطالعه چگونگی و تحول تن و روان این دسته از افراد آدمی که در دوران رشد هستند، و با توصیف و شناخت دوره های زندگی آنان حاصل می شود.
دگرگونیهای رشد در نتیجه عوامل گوناگونی مانند: ادراک، یاد گیری اندیشیدن و شناخت حاصل می گردد چون میانجی از زبانی آموختنی و مشتمل بر اندیشیدن است از عوامل مهم یادگیری و شناخت به شمار میآید و در نتیجه چیرگی و مهارت در زبان وسیله تازهای برای فعالیت و پیشرفت کودک فراهم میآید یعنی این وسیله به او یاری می دهد تا نشانه ها و نمادهای زبانی را برای پیشرفت های درسی و حل مسایل علمی به نحو موثرتری به کار برد.
روش مشاهده طبیعی گاهی پیش می آید که برای بررسی علل رفتار فرد نمیتوان از روش آزمایشی بهره جست اما اگر در موقعیت های مختلف به مشاهده رفتار او بپردازیم بهتر می توانیم نتیجه بگیریم و به واقع دست یابیم معلمان به ویژه می توانند به آسانی این روش را در کلاس به کار ببرند و به شناخت بیشتر شاگردان خود توفیق یابند زیرا روش مشاهده طبیعی یکی از آسان ترین و عملی ترین روش های تحقیق درباره کودکان و نوجوانان است در این روش پدیده های روانی را در جریان عمل در زندگی عادی افراد می توان آشکارا مشاهده نمود در علوم تجربی هم این روش کاربرد های فراوانی دارد.