Abstract:
کیفیت زندگی آدمی در طول دوران حیات خویش در این جهان و در سرای باقی همواره تحت تاثیر اعمال و کردار و گفتار خویش است. کرمه به معنای عمل کردن است و ثمرة عملی که تحت تاثیر خواستهها و غرائز انسانی انجام شود، در چرخة زندگیهای بعدی یا در سمساره نتیجه میدهد. با درک کرمه در اخلاق هند، میتوان وضعیت زمان حال فرد را توجیه کرد و نیز از تولدهای بعدی در آینده جلوگیری بعمل آورد. به منظور کسب کرمة خوب باید از دهرمه پیروی کرد و دستیابی به معرفت، باعث از بین رفتن کرمه میشود. به استثناء چارواکه، تمام نظامهای هندی با نظریۀ کرمه، کم و بیش توافق دارند. همه چیز تحت سیطرة قانون کرمه است؛ اما این قانون در نزد سانکهیه و میمانسا مستقل از ارادة الهی است و در ادیان بودایی و جین، خدایان هم تحت تاثیر قانون کرمه هستند.
The quality of human life during this time of his life in this
world and in the end is always influenced by your deeds and
deeds and speeches. Karma means to act and the result of act that
is influenced by human wants and instincts is seen in later life.
By understanding Karma, one can justify the present situation
and prevent future births in the future. In order to get a good
karma, you have to follow Dharma and gaining knowledge leads
to the destruction of the karma. With the exception of Cārvāka,
all Hindu systems agree more or less with Karma's theory.
Everything is under the control of the Karmic law but this law is
independent of divine will in sāṃkhya and Mīmāṃsā, and in the
Buddhist and Jain religions, the gods are also influenced by the
law of karma.
Machine summary:
دهرمهشاسترهها مكرراً تاكيد ميكنند كه انجام اين امر منجر به بهبود وضعيت مشخصی نخواهد شد، چرا که قانون كيهاني دهرمه همانگونه كه در ساختار نظام طبقاتي و قانون كرمه تبيين شده است، از پيش وضعيت هر فرد را در زندگي آینده تعيين كرده است.
در سادهترين صورت، كرمه بيان ميكند كه هر آنچه امروز هستي، نتيجۀ مستقيم هر آن چيزي است كه در زندگي گذشته انجام دادهاي و این امر نیز حاصل تجمع كرمههاي زندگيهاي پيشين است و رهايي از اين چرخه نیز بهوسيلۀ مداخلۀ فيض و لطف خداوند میسر نمیشود؛ بلكه در آئین هندویی این رهایی از طریق معرفت به حقيقت خود که همان آتمن است و معرفت به برهمن و این همانی آتمن و برهمن است که میسر میشود.
780) در بهگودگيتا قانون كرمه از اختيارات قانوني آن وجود متعالی است و شخص كريشنا به شاگردش ارجونا آموزش ميدهد كه عمل را بايد انجام داد اما بدون ايجاد تعلق و وابستگي به نتيجۀ آن، و رهایی انسان از طريق وقف مخلصانه خود به پروردگار حاصل ميشود.
2. Dasgupta, Surendranath, (1922), A HISTORY OF INDIAN PHILOSOPHY, New York, Cambridge University Press, vol.
Jolly, (1912),” ETHIC AND MORTALITY”, Encyclopedia of ReligionA and Ethics, (ed) James Hasting, New York, Edinburgh: T.
, (2002), The Illustrated Encyclopedia of Hinduism, New York, The Rosen Publishing Group.
, (1987),” KARMAN”, The Encyclopedia of Religion, (ed) Mircea Eliade, New York, London, Macmillan, Vol. 8.
L,” KARMA”, (1912), Encyclopedia of ReligionA and Ethics, (ed) James Hasting, New York, Edinburgh: T.