Abstract:
امروزه سازمانهای برتر در تلاشند تا کارکنان بالقوه حرفهای و متخصص را جذب نموده و در حفظ و نگهداری منابع انسانی خود بکوشند. یک هویت سازمانی قوی، بالطبع میتواند باعث حفظ و نگهداری کارکنان شود. همچنین یک برند کارفرمای قوی ازطریق مؤلفههای خود بر ایجاد هویت سازمانی قوی و درنتیجه حفظ و ماندگاری کارکنان اثر میگذارد. مقاله حاضر درصدد ارائه مدل هویت سازمانی با رویکرد برند کارفرما با بهرهگیری از نظریه دادهبنیاد در شرکت سایپاست. دراینمیان، اثری که برند کارفرما بر هویت سازمانی میگذارد، میتواند باتوجهبه اختلاف بین نسلهای کاری و سابقه خدمت، متفاوت باشد و موجب شود که کارکنان برای جذبشدن و ماندن در سازمانها، اولویتهایشان تغییر نماید. این مقاله ازنظر هدف، کاربردی و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه است. اطلاعات با استفاده از روش دادهبنیاد بررسی و مقولهها ازطریق کدگذاری آزاد، محوری و انتخابی، تحلیل شد. درنهایت، بهصورت مدلی مبتنیبر اثر هویت سازمانی بر نگهداری کارکنان با تأثیر برند کارفرما بهعنوان شرایط علی و نیز ایجاد رضایت شغلی و تعهد سازمانی بهعنوان راهبردها و تأثیر عوامل زمینهای (محیطی) و مداخلهگر ارائه شده است.
These days, top organizations are making attempt to attract potentially professional and expert employees and maintain their human resources. Naturally, a strong organizational identity can help maintain and protect employees. Furthermore, a great employer brand leads to creating a strong organizational identity through its components, and therefore affects maintaining of the employees. This research is aimed at designing an organizational identity model through employer brand approach using the grounded theory at Saipa Company. In the meantime, it must be taken into account that the effect of employer brand on organizational identity can be different among various generations of employees with different length of service, which may cause employees to change their priorities to be absorbed and maintained in the organization. This applied research makes use of interviews to collect data. Data are analyzed using the grounded method and the categories are analyzed through free, axial and selective coding. Finally, a model is presented on the basis of the effect of organizational identity on employee retention with the effect of employer brand as causal condition. Moreover, job satisfaction and organizational commitment are presented as strategies and effects of contextual (environmental) and intervening factors.
Machine summary:
ارائه مدل هويت سازماني با رويکرد برند کارفرما؛ يک مطالعه کيفي الناز بيات ، محمد علي شاه حسيني ، مجتبي اميري ، احمد علي يزدان پناه تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٠٨/٢٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١٠/١١ چکيده امروزه سازمان هاي برتر در تلاشند تا کارکنان بالقوه حرفه اي و متخصص را جذب نموده و در حفظ و نگهداري منابع انساني خود بکوشند.
دراين ميان ، اثري که برند کارفرما بر هويت سازماني ميگذارد، ميتواند باتوجه به اختلاف بين نسل هاي کاري و سابقه خدمت ، متفاوت باشد و موجب شود که کارکنان براي جذب شدن و ماندن در سازمان ها، اولويت هايشان تغيير نمايد.
درنهايت ، به صورت مدلي مبتنيبر اثر هويت سازماني بر نگهداري کارکنان با تأثير برند کارفرما به عنوان شرايط علي و نيز ايجاد رضايت شغلي و تعهد سازماني به عنوان راهبردها و تأثير عوامل زمينه اي (محيطي) و مداخله گر ارائه شده است .
همچنين پژوهش هاي ديگري نيز درمورد برند کارفرما، هويت سازماني، تعهد سازماني، رضايت شغلي، نگهداري و ارتباط آنها انجام شده است که در جدول ١ به صورت خلاصه آمده است .
لذا پيشنهاد ميشود پژوهش هاي آينده درراستاي عناصري از برند کارفرما و هويت سازماني باشد که ميتواند براي اين نسل در سازمان ها جذاب باشد و در آينده نيز موجب نگهداري آنها در سازمان شود.
K. (2013),Examining how preferences for employer branding attributes differ from entry to exit & how they relate to commitment, satisfaction & retention, Journal of Career Development International, Vol. 18 Issue: 7, pp.