Abstract:
باتوجه به هدف اصلی پژوهش با یک سؤال در راستای بررسی روایی سازه نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان سمپاد شهر تهران سروکار داشته که پیرامون ساختار درونی تدوین گردید. طرح پژوهش حاضر با تأکید بر فرایند تدوین و استانداردسازی، در حیطه تحقیقات روششناختی بوده و از نوع مطالعات روانسنجی میباشد و با استفاده از تحلیل عامل تأییدی سلسله مراتبی متعامد انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشآموزان سمپاد شهر تهران بوده که از روش نمونهگیری طبقهای سهمی مساوی 704 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز میباشد که به منظور اندازهگیری سنجش هوش با دو عامل هوش متبلور و هوش سیال با چهار آزمون کلمه هدف، گزینه متفاوت از هوش متبلور و تمثیل قیاسی و بخش گمشده از هوش سیال طراحی شده که در راستای روایی سازه از شیوه تحلیل عامل تأییدی سلسله مراتبی متعامد استفاده شده است. یافتهها نشان داد با توجه به الگوی ساختار درونی پیشنهادی در زمینه چهار آزمون بهعنوان عوامل سازنده مراتب درجه اول (هوش متبلور و هوش سیال) میتوان مطرح نمود که نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز دارای ساختار درونی دو عامل بوده و مطابق با مدل پیشنهادی کتل است. مدل سلسله مراتبی تواناییهای شناختی کتل، هورن و کارول تحتعنوان دو توانایی عمده از ده توانایی عمده، جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. در نتیجه میتوان از هوش متبلور و هوش سیال بهعنوان دو عامل سازنده توانایی عمومی صحبت به میان آورد.
The Aim of the present research is to
investigate the " Factor Structure of Reynolds
Intellectual Assessment Scales, Second
Edition in student’s sampad " in the academic
year 2017-2018. According to the main Aim
of the research, a question has been asked to
verify the validity of the structure. Second
version of the measurement scale Inside
Reynolds's Intelligence, students of the
Tehran University have questioned the main
question of internal structure research. The
design of the present research, with emphasis
on the process of codification and
standardization, is in the field of
methodological research and is a type of
psychometric research and has been carried
out using an orthogonal hierarchical
confirmatory factor analysis. The results
showed that according to the proposed model
of internal structure in the field of four tests,
the first factors (crystalline intelligence and
fluid intelligence) can be suggested. The
Reynolds Intellectual Assessment Scales,
Second Edition has an internal structure
two factors And is in accordance with Cattel's
proposed model. The Hierarchical model of
cognitive abilities of Cattel, Horn and
Carroll, entitled "Two Major Capabilities of
the Ten Major Capabilities," has a special
place. Therefore, crystalline intelligence and
fluid can be discussed as two generic
capabilities