Abstract:
شهرها به عنوان بستری جغرافیایی، برای رفع نیازهای اولیه بشر همچون نیازمندی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گسترش یافتهاند. در شهرهای ایران، تمرکز بر مفهوم شهر خلاق با تاکید بر داشتههای درونی اعم از سرمایههای انسانی و فرهنگی یک راه کم هزینه برای تقویت پایههای اقتصاد در سطح دولت محلی و ایجاد درآمد از طریق تقویت بخش گردشگری خواهد بود. در این راستا ابتدا شاخص خلاقیت مکانی ازطریق الگو توصیفی لاندری با طی کردن سه گام اصلی استخراج شد و در قالب ده شاخص اصلی برای نواحی شهر کاشان معرفی گشت. به منظور تعیین ضرایب اهمیت این شاخص ها از نظرات ده متخصص اقتصاد شهری و اقتصاد هنر و همچنین به منظور جمع آوری اطلاعات کیفی از پرسشنامه استفاده شده است و تعداد 384 پرسشنامه بر اساس جمعیت هر ناحیه شهر کاشان توزیع شد. همچنین پایایی پرسشنامه به کمک نرم افزار SPSS برابر 7/. محاسبه شد. بررسی اطلاعات پرسشنامهای؛ نشان میدهد که در میان شاخصهای خلاقیت مکانی برای نواحی شهر کاشان، شاخص همبستگی و شاخص نگرش در سطوح نواحی 15،11،5 بالاترین مقدار را دارند. همچنین مشارکت مدنی در نواحی 14،13،6 بالاترین میزان است. در اکثر نواحی شاخص تبدیل ایده کم بوده؛ که حدود 60% از پاسخ دهندگان علت آن را عدم حمایت دولت دانسته اند. از طرفی به منظور جمع آوری اطلاعات آماری کمّی نیز از روش اسنادی و کتابخانه ای استفاده شده است. جهت تعیین میزان برخورداری هر ناحیه از شاخصهای خلاقیت مکانی برای نواحی شهر کاشان از روش تحلیل شبکهای ANP و نرم افزارSuper Decision استفاده شد. نتایج نشان میدهد که ناحیه 11 از نظر شاخصهای خلاقیت مکانی در میان 16 ناحیه شهر کاشان، دارای رتبه یک است.
As a geographical context, cities are expanded to meet the basic human needs, including the economic, cultural and social needs. In Iran, focusing on the concept of the creative city, with an emphasis on internal possessions, including human and cultural capital, is a low-cost way to strengthen the local economic foundations. In this regard, spatial creativity index was extracted through Landry's descriptive model with ten main indexes for Kashan. In order to determine the coefficients of importance of these indices, ten experts of urban economics and art economics were used. Also, to collect qualitative information, a questionnaire was used. The result shows that among the spatial creativity indices for Kashan areas, correlation index and attitude index have the highest value at 15,11,5 zones. Civic participation is also the highest in areas 14,13,6. In most of the indicator conversion areas, the idea conversion indicator was low, with about 60% of respondents citing lack of government support. In order to determine the degree of eligibility of each area, location creativity indices for Kashan were analyzed using ANP network analysis method and Super Decision software. The results show that zone 11 is ranked first in terms of spatial creativity indicators among the 16 zones of Kashan city.