Abstract:
فقیهان مسلمان اهل سنت، مقاصد شریعت را در سه شاخه ضروری، حاجی و تحسینی بررسی کرده و برای هر یک، تطبیقات بسیاری بیان نمودهاند. از سوی دیگر میتوان دو حق از حقوق اساسی انسان را حق حیات و حق آزادی دانست و بر مبنای این دو حق و در پرتو شریعت، دو اصل اصیل به عنوان اصل کرامت انسان و اصل برابری انسانها را پایه گذاری کرد. برای این منظور ارزشهای بنیادین اسلام و اصول، قواعد و احکام فقهی مربوط مانند؛ اصاله الحریه، اصاله عدم السلطه، اصاله عدم الولایه، قاعده اکراه، منشأ حقوق انسان، جایگاه مردم در حکومت و حقوق و اختیارات آنها، ادله شایسته سالاری در فقه اسلامی در قالب «نظریه الاهلیه»، نظریه «النصیحه لائمه المسلمین» و... از نگاه فقیهان مقاصدی مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده که فقه، علاوه بر حوزه فردی و روابط خصوصی افراد، به اعتبار مجموعه تعالیم دینی، برای تنظیم زندگی انسان در عرصههای مرتبط با جامعه، سیاست و دولت، برنامهای جامع دارد و بیش از آنچه به عنوان حقوق اساسی معاصر با پیشینهای حدود دو قرن، مصطلح شده، اسلام حدود پانزده قرن قبل، آن را به بشریت اهدا نموده است. امروزه یکی از مهمترین مباحث مطرح در حوزه حقوق اساسی؛ حقوق فردی و آزادیهای عمومی است، که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
Abstract Sunni Muslim jurisprudents have examined the purposes of the Shari'ah in the three Zarouri, Haji, and Tahsini branches and have each expressed many comparisons. On the other hand, two constitutional rights can be regarded as the right to life and the right to liberty, and on the basis of these two rights, in the light of the Shari'ah, two fundamental principles are established as the principle of human dignity and the principle of equality of human beings. To this end, the fundamental values of Islam and the related principles, laws and jurisprudential rules such as the principle of al-Hariyah, the principle of non-dominance, the principle of non-authority, the principle of reluctance, the origin of human rights, the position of the people in their government and their rights and authorities, meritocratic proof in Islamic jurisprudence has been studied from the viewpoint of jurisprudents in the form of " Rule of Al-Ahliyyah", "Al-Nisihah to Muslims Imams", etc., and it has been shown that jurisprudence, in addition to the individual domain and the private relations of individuals, is credited to the collection of religious teachings. The regulation of human life in the fields of society, politics and government has a comprehensive agenda and more than what has been termed as contemporary constitutional rights with a history of approximately two centuries, Islam has dedicated it to humanity some fifteen centuries ago. One of the most important topics in the field of fundamental rights, individual rights and public freedoms, is dealt with in this article.
Machine summary:
(ابن العاشور، ١٩٨٤م : ٢٧٣/٨؛ الفاسي، ١٩٩٣ق : ٢٣٥؛ الصفار، ٢٠٠٥م : ٤٢) اين تکريم الهي مستلزم حقوقي اساسي و فطري (العثمان ، ١٤٠٤ق : ١٩٦؛ بن بيه ، ١٤٢٧ق : ٣١؛ منتظري، ١٣٨٧، مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر: ٧١) و پايه اول حقوق بشر در اسلام است (صالح الصالح ، ١٤٢٣ق :٢٩) و مراعات کليه حقوق ناشي از کرامت انساني و کار و تلاش وي در زندگي ، از اصولي است که قرآن بر آن تأکيد ٤٢ دارد (القيسي، ١٤٢٦ق : ١١؛ عميد زنجاني، ١٢٩/١٣٩١:٢)؛ بر اين اساس و با عنايت به قاعده ١ وََ لقَدْ کَرَّمْنَاَ بنِي آدَمَ وَحَمَْلنَـاهُمِْ فـي اْلبَـرِّ وَاْلبَحْـرِ وَرَزَقْنَـاهُم مِّـنَ الطَّيِّبَـاتِ وَفَضَّ ـْلنَاهُمْ عََلـي کَثِيـرٍ مِّمَّـنْ خََلقْنَـا َتفْضِيًلا(اسراء/٧٠) «تکريم بني آدم مقصد شرعي اساس » (الريسوني، ١٤٣٤ق : ١٥١) فقيهان مقاصدي حفظ کرامت را از مقاصد ضروري شريعت شمرده اند.