Abstract:
براساس رویکرد "زنجیره ارزش پورتر" به سازمان، مدیریت دانش به عنوان پشتیبان واحدهای مولد ارزش در سازمان قرار میگیرد. با "نگرش فرآیندی" به سازمان، مدیریت دانش متناسب با ماموریت سازمان میتواند به عنوان فرایند اصلی سازمان محسوب شده، در نهایت منجر به ارتقاء بهرهوری سازمانی گردد. هدف اصلی تحقیق، بررسی نقش مدیریت دانش در ابعاد بهرهوری شرکت گاز میباشد. برای انجام این پژوهش، با استفاده از نظر متخصصان و خبرگان شرکت گاز، شش دسته از عوامل بهرهوری شرکت گاز شناسایی شدند سپس با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری و از طریق ابزار پرسشنامه، عوامل در شش گروه دستهبندی شدند. در این تحقیق، در مرحلهی اول با بررسی ادبیات در زمینه مدیریت دانش و بهرهوری شرکت گاز، ابعاد و مولفههای آن شناسایی شدند و در مرحلهی بعدی این ابعاد به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتیجه منجر به طراحی مدل نقش مدیریت دانش در بهرهوری شرکت گاز شده است. پرسشنامهی تحقیق، توسط 7 نفر از خبرگان شرکت گاز تکمیل شده است که نتایج نشان میدهد که مدیریت دانش بیشترین نفوذ را بر سایر عوامل موثر بر بهرهوری داشته و در سطح اول مدل قرار گرفته است. عوامل منابع انسانی و سرمایه در سطح دوم قرار گرفتهاند و مستقیما از مدیریت دانش اثر میپذیرند. کل عوامل تولید در سطح سوم، عامل مصارف واسطهای در سطح چهارم و در نهایت عامل بهرهوری در سطح پنجم قرار گرفته و بیشترین اثرپذیری را دارد.
According to “Porter value chain” approach to the organization, knowledge management stands as a supporter of value-generating units in the organization. With a "process approach" to the organization, knowledge management tailored to the mission of the organization can be seen as the core process of the organization, leading to organizational productivity enhancement. The main purpose of this research is investigating the role of knowledge management in the productivity dimensions of Gas Company. To accomplish this research, by experts in the Gas Company, six categories of Gas Company productivity factors were identified. Then, using interpretive structural modeling and questionnaire, factors were classified into six groups. In this study, firstly, by reviewing the literature on knowledge management and productivity of the Gas Company, its dimensions and components were identified and in the next stage, these dimensions were analyzed in an integrated way. The result has led to the design of a knowledge management role model for Gas Company productivity. The research questionnaire has been completed by 7 experts from Gas Company. The results show that knowledge management has the most influence on other factors affecting productivity and stand at the first level of the model. Human resources and capital are at the second level and are directly influenced by knowledge management. All factors of production at third level, intermediate consumption factor at fourth level and finally factor of productivity at fifth level are the most effectiveness.
Machine summary:
دليل گرايش روز افزون سازمان هاي مختلف به مديريت دانش را مي توان در مزايايي جستجو کرد که براي اين سازمان ها به همراه دارد: (جعفري , اخوان و اختري ١٣٩٠): بهبود بهره وري ، تصميم گيري بهتر و سريع تر، يادگيري سريع تر کارکنان و سازمان ، قابليت ايجاد نوآوري ، غربال گري اطلاعات و تحويل فقط آنچه مورد نياز است ، تسهيل جريان مناسب دانش بين تامين کنندگان و دريافت کنندگان بدون محدوديت زمان و مکان ، تسهيل اشتراک دانش ميان کارکنان و باز داشتن آنان از اختراع دوباره چرخ ، افزايش همکاري ها، تسهيل و تسريع گام هاي ايجاد تغييرات سازماني از طريق فراهم آوردن امکان ثبت و به کارگيري درس هاي آموخته شده ، ثبت و ذخيره دانش کارکنان پيش از اين که سازمان را ترک نمايند، اطمينان يافته از اين که دانش با ارزش به هنگام ترک افراد از دست نمي رود،افزايش آگاهي سازمان از خلأهاي دانش خود،کمک به سازمان ها براي ارتقاي موقعيت رقابتي با افزايش آگاهي آنان از راهبردها، محصولات و بهترين کارکردهاي رقيبان شان ، بهبود خدمات مشتري .
جدول ٢-٢ تقسيم بندي انواع دانش بر پايه ابعاد آن گروه بندي دانش توسط کروق و ونتين (١٩٩٥) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 4 Krogh & Ventin 5 Tacit 6 Embodied 7 Encode {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ازآنجايي که ارتباطي بين دانش ، دانشگاهيان و محيط کار وجود دارد اين موضوع سبب شده که اين ارتباطات را تحت رشته مديريت دانش بررسي کنند (٢٠١٣ Alegre, Sengupta and Lapiedra) (٢٠٠٥ Darroch) (٢٠١٨ Gaviria-Marin, Merig and Baier-Fuentes)و اين به دليل نقش دانش در بهبود بهره وري ، ايجاد مزيت رقابتي پايدار ، ايجاد و حمايت از دارايي هاي نامشهود شرکت است (٢٠١٣ Alegre, Sengupta and Lapiedra)؛ Gaviria-Marin, Merig and Baier-Fuentes) (Lopes, et al.