Abstract:
زمینه و هدف: این مقاله به بررسی و ترکیب پژوهشهایی می پردازد که عملکرد تحصیلی، شناختی و رفتاری کودکان با و بدون اختلال خواندن را مقایسه کردهاند. 48پژوهش با 735اندازه اثر ملاک ورود به فراتحلیل را برآورده کردند که وزن کلی اندازه اثر آنها 98/ 0 بود.
یافتهها: اندازههای اثر کم تا زیاد به نفع کودکان بدون اختلال خواندن در سنجههای زیر نمایان شد: شناخت (نامگذاری سریع) (اندازه اثر=98/ 0)، آگاهی واجی (اندازه اثر=00/ 1)، حافظه فعال کلامی (اندازه اثر=79/ 0)، حافظه کوتاهمدت (اندازه اثر=56/ 0) ، حافظه بصری-فضایی (اندازه اثر=48/ 0)، پردازش اجرایی (اندازه اثر=67/ 0)، پیشرفت تحصیلی (خواندن شبهکلمات) (اندازه اثر=85/ 1)، ریاضیات (اندازه اثر=20/ 1)، واژگان (اندازه اثر=83/ 0)، هجی (اندازه اثر=25/ 1)، نوشتن (اندازه اثر=20/ 1) و مهارتهای رفتاری (اندازه اثر=80/ 0). مدلسازی خطی سلسلهای نشان داد که سنجههای پردازش شناختی ویژه (حافظه فعال کلامی، حافظه بصری-فضایی، پردازش شناختی، حافظه کوتاهمدت) و سنجههای هوش (هوش عمومی و کلامی) بهطور معناداری تفاوتهای اندازه اثر کلی گروه را تعدیل میکند.
نتیجهگیری: بهطورکلی، یافتهها از این فرضیه حمایت کردند که نقایص شناختی در کودکان مبتلا به اختلال خواندن پایدار است.
Background: This article synthesizes literature that compares the academic, cognitive, and behavioral performance of children with and without reading disabilities (RD). Forty-eight studies met the criteria for the meta-analysis, yielding 735 effect sizes (ESs) with an overall weighted ES of 0.98. Results: Small to high ESs in favor of children without RD emerged on measures of cognition (rapid naming [ES = 0.89], phonological awareness [ES = 1.00], verbal working memory [ES = 0.79], short-term memory [ES = 0.56], visual–spatial memory [ES = 0.48], and executive processing [ES = 0.67]), academic achievement (pseudo word reading [ES = 1.85], math [ES = 1.20], vocabulary [ES = 0.83], spelling [ES = 1.25], and writing [ES = 1.20]), and behavior skills (ES = 0.80). Hierarchical linear modeling indicated that specific cognitive process measures (verbal working memory, visual–spatial-memory, executive-processing, and short term memory) and intelligence measures (general and verbal intelligence) significantly moderated overall group effect size differences. Conclusion: Overall, the results supported the assumption that cognitive deficits in children with RD are persistent.