Abstract:
افزایش سریع وسایل حملونقل موتوری به ویژه اتومبیل و استفاده بیش از حد از آن در شهرهای کشور، همراه با رشد جمعیت و گسترش بیرویه آن و نیز عدم برنامهریزی های علمی و جامع و فقدان یک سیستم حملونقل عمومی کارآمد، باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی های شدید زیست محیطی، تراکمهای ترافیکی زیاد و خستهکننده، اتلاف وقت زیاد شهروندان، مصرف بیش از حد انرژی، ناامنی جاده ها و تصادفات منجر به جرح و مرگ شده است، به نحوی که زندگی در شهرهای بزرگ را دشوار ساخته است. از اینرو هدف این تحقیق، ارزیابی عملکرد سیستم اتوبوس بیآرتی در کلان شهر کرج براساس شاخصهای حملونقلی است. روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش بهصورت اسنادی کتابخانهای و میدانی از طریق پرسش نامه است. ابتدا براساس اطلاعات پرسش نامه و انجام مصاحبه با کارشناسان خبره در حوزه حملونقل و مدیریت شهری کرج و با استفاده از طیف لیکرت، معیارهای موثر در ارزیابی عملکرد سامانه اتوبوسهای تندرو تعیین شدند. سپس با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی AHP)) به اولویتبندی معیارها پرداخته شد. اطلاعات با نرمافزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد از میان ۲۳ معیار شناسایی شده، ده معیار در عملکرد بیآرتی موثر است که مهم ترین معیار، ازدحام جمعیت با وزن (۲۵۹/۰) است. در بین معیارهای مورد بررسی، معیارهای سرفاصله زمانی با وزن (۲۲۵/۰)، زمان سفر با وزن (۱۸۴/۰) در اولویت بعدی قرار گرفت.
Rapid increase in motor vehicles, especially cars, and over-use in urban areas, coupled with population growth and unrestrained expansion, as well as lack of scientific and comprehensive planning and the lack of an efficient public transport system. , Causing problems such as severe environmental pollution, overwhelming traffic congestion, wasting citizens' time, excessive energy consumption, road insecurity and accidents, leading to injury and death, such as living in cities. Big has made it difficult. Therefore, the purpose of this study is to evaluate the performance of the BRT bus system in Karaj metropolis based on transport indexes. The method of collecting information in this research is library and field documents through questionnaire. At first, based on questionnaire information and interviews with experts in the field of transportation and urban management of Karaj and using Likert spectrum, effective criteria were used to evaluate the performance of fast bus system. Prioritization of the criteria was then performed using AHP. Data were analyzed by SPSS software. The results showed that out of the 23 criteria identified, ten are effective in bystander performance, the most important of which is crowding with weight (0.2259). Among the criteria evaluated, time priority measures with weight (0.222), travel time with weight (0.184) were the next priority.
Machine summary:
ارزیابی عملکرد سیستم اتوبوس تندرو (بی آرتی ) (مقاله پژوهشی ) 2 سید فرزین فائزی ١، مصطفی ساسانی تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠٣/٢٩ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٦/٢٤ چکیده افزایش سریع وسایل حمل ونقل موتوری به ویژه اتومبیل و استفاده بیش از حد از آن در شهرهای کشور، همراه با رشد جمعیت و گسترش بی رویه آن و نیز عدم برنامه ریزی های علمی و جامع و فقدان یک سیستم حمل ونقل عمومی کارآمد، باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی های شدید زیست محیطی ، تراکم های ترافیکی زیاد و خسته کننده ، اتلاف وقت زیاد شهروندان ، مصرف بیش از حد انرژی ، ناامنی جاده ها و تصادفات منجر به جرح و مرگ شده است ، به نحوی که زندگی در شهرهای بزرگ را دشوار ساخته است .
ابتدا براساس اطلاعات پرسش نامه و انجام مصاحبه با کارشناسان خبره در حوزه حمل ونقل و مدیریت شهری کرج و با استفاده از طیف لیکرت ، معیارهای موثر در ارزیابی عملکرد سامانه اتوبوس های تندرو تعیین شدند.
اجرای موفق این سیستم در شهر می تواند نتایج فراوانی از جمله کاهش آلودگی صوت و هوا، افزایش ایمنی مسافران ، کاهش زمان تأخیر سفر استفاده کنندگان از حمل ونقل عمومی ، استفاده بهتر از ظرفیت ناوگان اتوبوس رانی و کاهش استفاده از خودروی شخصی از طریق جلب مسافر، کاهش هزینه های اقتصادی برای مسافران و مدیریت شهری و ...