Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف غایی شناسایی علل و ریشههای ترور شخصیت در سازمانهای دولتی شهر خرمآباد انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی ـ کمّی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران ارشد، میانی، کارشناسان خبره و سه تن از اساتید دانشگاه بود. در بخش کیفی برای نمونهگیری از روش گلوله برفی و برای جمعآوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده شد و بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد 25 مصاحبه انجام گرفت. در بخش کمّی هدف آزمون مدل کیفی طراحیشده در یک جامعه بزرگتر بود. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ساختهشده پژوهشگر استفاده شد. جامعه آماری در این بخش کارکنان و مدیران مطلع از موضوع پژوهش بودند.
یافتهها: بر اساس نتایج بخش کیفی شرایط علی ترور شخصیت عوامل فردی، عوامل سازمانی و گروهی بودند. پدیدهمحوری کینهتوز، کوچک بود. عوامل زمینهای شبکههای قدرت، ادراک بیعدالتی و ترس از دستدادن موقعیت بودند. متغیرهای عدم تطابق گفتار با رفتار و رسیدن به مدیران بالاتر بهعنوان عوامل مداخلهگر تعیین شدند. بدگویی پشت سر یکدیگر، جنگ روانی، تخریب واقعیتها، تهمت و افترا و تلاش برای بیاعتمـادسازی، از راهبــردهای ترور شخصیت محســوب میشوند. پیامدهای ترور شخصیت در سه بعد فردی، سازمانی و گروهی قرار گرفتند.
نتیجهگیری: در بروز ترورشخصیت مجموعهای از عوامل فردی و شخصیتی تاثیرگذار هستند که برای از بین بردن این پدیده به اصلاح در دو حوزه شخصیت فرد و سازمان نیاز است.
Objective: This research is aimed at investigating the causes and origins of character assassination in organizations in the city of Khorramabad in Iran. Methods: The research is applied in terms of its purpose and in terms of the method it is both qualitative and quantitative. In the qualitative section, the statistical population were senior managers, middle managers, experienced experts and three university professors. Snowball sampling method was used for sampling in qualitative section. The interview method was used to collect information and 25 interviews were conducted based on theoretical saturation rule. In the quantitative part, the aim was to test the quality model designed in a larger society. A researcher-made questionnaire was used for data collection. The statistical population in this section was staff and managers aware of the research topic. Results: According to the results of the qualitative part, the causal conditions of personality assassination were individual factors, organizational and group factors. The pivotal phenomenon of spite was small. The underlying factors of power networks were the perception of injustice and the fear of losing the position. Speech mismatch variables with behavior and reaching higher managers were identified as confounding factors. Behind each other are psychological warfare, destruction of facts, slander and defamation, and attempts to distrust private terror strategies. Consequences of such acts have been divided into three dimensions: individual, organizational and group. Conclusion: In the emergence of character assassination, a collection of personal and personality factors is involved. In order to eliminate this phenomenon, there should be a reformation in both individual and organization personality.