Abstract:
یکی از مواردی که در تمامی اقشار جامعه مورد توجه است؛ سواد رسانهای میباشد. سواد رسانهای در فضای مجازی باعث ایجاد پدیده نوینی با عنوان فیلترینگ اطلاعات در شبکههای اجتماعی شده است. در این تحقیق به این سوال اصلی مبنی بر این که آیا بین سواد رسانهای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد؟ پرداخته شده است. روش این تحقیق ترکیبی و از نوع کیفی و کمی میباشد. برای تعیین متغیرهای مورد بررسی از دیدگاه اساتید زن که دارای فرزند دبیرستانی بودند بهره گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهر ایلام به تعداد 4218 نفر میباشند که پرسشنامهها بین 351 نفر توزیع گردید.
با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و ساین تست به ارزیابی فرضیههای تحقیق از ابعاد مختلف پرداخته شده و از سوی دیگر بر مبنای ضریب همبستگی اسپیرمن بین سواد رسانهای و ابعاد آن با فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی رابطه وجود دارد.
One of the issues that is of interest to all segments of society is media literacy, which has been examined in various dimensions. Media literacy in cyberspace has created a new phenomenon called information filtering in social networks. In this research, the main question is whether there is a significant difference between media literacy and cyber filtering among male and female students. Been paid . The method of this research is qualitative and quantitative. To determine the variables under study, the viewpoints of female teachers with high school children were used. Then the relevant questionnaire is set up. The statistical population of this research is 4218 high school male and female students in Ilam. The questionnaires were distributed among 351 individuals. Using Spearman correlation coefficient and sine test, the research hypotheses were evaluated from different dimensions and based on Spearman correlation coefficient between media literacy and its dimensions with cyber filtering. There is a relationship.
Machine summary:
٠٦٢ است و این نتیجه نشان می دهد بین فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی و سواد رسانه ای در بین دانش آموزان دختر و پسر شهر ایلام تفاوت معناداری وجود دارد و فرض H٠ رد شده و فرضیه اصلی تایید می شود.
٠٠ است که می توان چنین استنباط نمود که بین بعد شناختی سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر و پسر شهر ایلام رابطه وجود دارد و میزان این همبستگی معادل ٠.
٠٠ می باشد و این نتیجه نشان می دهد بین فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی و بعد شناختی سواد رسانه ای در بین دانش آموزان دختر و پسر شهر ایلام تفاوت معناداری وجود دارد و فرض H٠ رد شده و فرضیه اول پذیرفته می شود.
٠٠ است و این نتیجه نشان می دهد بین فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی و بعد احساسی سواد رسانه ای در بین دانش آموزان دختر و پسر شهر ایلام تفاوت معناداری وجود دارد و فرض H٠ رد شده و فرضیه دوم پذیرفته می شود.
٠٠ است که می توان چنین استنباط نمود که بین بعد زیبایی شناختی سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر و پسر شهر ایلام رابطه وجود دارد و میزان این همبستگی معادل ٠.
٠٠ می باشد و این نتیجه نشان می دهد بین فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی و بعد اخلاقی سواد رسانه ای در بین دانش آموزان دختر و پسر شهر ایلام تفاوت معناداری وجود دارد و فرض H٠ رد شده و فرضیه چهارم تایید می شود.