Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی ارتباطی منابع سازمانی و درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀ نخبگان و کارشناسان آگاه در صنعت فوتبال بود. نمونۀ آماری پژوهش، 100 نفر از استادان مدیریت ورزشی و کارشناسان فوتبال بودند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات، شامل پرسشنامۀ منابع سازمانی و درآمدزایی باشگاههای ورزشی بود. این پرسشنامه در دو بخش اصلی پرسشنامۀ منابع سازمانی شامل 29 گویه و پرسشنامۀ درآمدزایی شامل 20 گویه بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن با استفاده از روایی محتوا، همگرا و واگرا تأیید شد. از روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLS بهمنظور بررسی مدل پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که منابع سازمانی بر میزان درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که بهترتیب متغیرهای منابع مالی، زیرساختها، منابع انسانی، دارایی معنوی و منابع ارتباطاتی و اطلاعاتی بیشترین تأثیر را بر درآمدزایی باشگاهها دارند. بنابراین پیشنهاد میشود تا باشگاههای فوتبال، با شناسایی و توسعۀ منابع مختلف سازمانی، در جهت رسیدن به درآمدزایی اقدام کنند.
The purpose of this research was codifying of the communicational model of organizational resources and income of iranian professional football clubs. The present study was in terms of purpose, practical and in terms of data collection was a descriptive-correlative study. The population in this study were all of the football industry elite. Samples were consist of 100 football experts and university professors in sport management. The instrument used to collect data was organizational resources and revenue questionnaire. The questionnaire consisted of the two main parts of the organizational resource questionnaire including 29 items in 5 components of human resources, financial resources, infrastructure, information and communication resources and intellectual properties and income questionnaire consisted of 20 items in 6 components of media, advertising, sponsors, commerce, fans and match day revenue. The reliability of the questionnaire was verified using Cronbach's alpha coefficient and composite reliability and its validity was verified using content, convergent and divergent validity. Structural equation model with using Smart PLS, to evaluate the model. The results showed that organizational resources have significant influence on the revenue of professional football clubs. The results also showed that variables such as financial resources, infrastructure, human resources, intellectual properties and communication and information resources had the greatest impact on clubs income. So, it is recommended that Iranian football clubs should identify and develop various organizational resources in order to achieve revenue.