Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مدلسازی تأثیر محیط فیزیکی اماکن ورزشی (زیبایی و دسترسی) بر روی نیات رفتاری مشتریان با توجه به نقش میانجی احساسات بود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف، کاربردی بود. در این زمینه، ابتدا متناسب با متغیرهای پژوهش پرسشنامهای با 30 سؤال طراحی شد که روایی صوری به تأیید استادان مدیریت ورزشی (7 نفر) رسید و روایی محتوایی با تحلیل عاملی تأییدی سنجش شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سازههای زیباییشناختی (91/0)، دسترسی (70/)، احساسات مثبت (90/0) و نیات رفتاری (87/0) محاسبه شد. جامعة آماری پژوهش 390 نفر از مشتریان استخرهای شهر تبریز بودند که در مجموع از 245 پرسشنامه برای بررسی آماری استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو مؤلفة محیط فیزیکی یعنی زیبایی و دسترسی و احساسات مثبت بر روی نیات رفتاری بهصورت مستقیم تأثیرگذارند. همچنین، براساس نتایج بهدستآمده اثر غیرمستقیم زیبایی و دسترسی از طریق احساسات مثبت بر روی نیات رفتاری معنادار است؛ یعنی زیبایی و دسترسی اماکن ورزشی میتواند از طریق ایجاد احساسات مثبت در مشتریان بر نیات رفتاری آنها تأثیرگذار باشد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت اماکنی که زیبا و در عین حال دارای قابلیت دسترسی راحتتر و بهتری هستند، احساسات بهتر و مثبتتری را در ذهن مشتریان ایجاد میکنند که نتیجة آن تأثیر بر روی نیات رفتاری و استفادة مجدد از آن اماکن ورزشی خواهد بود.
The study aims to explore the impacts of physical environment of the sport facility’s i.e. aesthetics and accessibility on the client’s behavioral intentions considering the mediating role of the emotions. It surveys pool clients in Tabriz during January 17 to February 10 (2018), Aiming to collect a wide range of empirical data, firstly, 30-questions are developed. Face validity was tested and confirmed by a sports management professor (7 professors) and content validity was assessed by confirmatory factor analysis. The reliability of the questions was also measured using the Cronbach's alpha coefficient (α = 0.899). The participants of the study include pools users in Tabriz city with free range of age. A total of 245 questionnaires were administered and used for statistical analysis by spss and lisrel software. The results showed that both components of the physical environment, namely, aesthetics, accessibility, and positive emotions inform the behavioral intentions directly and positively. Further, based on the findings, the aesthetics and accessibility through positive emotions have significant impacts on users’ behavioral intentions. It signifies that the aesthetics and accessibility of sport venues can impacts on their behavioral intentions by creating positive emotions in their clients. Therefore, it can be concluded that places that are aesthetic and at the same time more accessible, will create better and more positive feelings in the minds of customers, which will result in impact on behavioral intentions and reuse of those sports facilities.